De kerk die zich uitspreekt tegen de PVV moet ook de hand in eigen boezem steken
Kerken moeten zich keren tegen de PVV. Dat is kortgezegd de boodschap van de verklaring van Micha Nederland. Sinds een paar weken circuleert onder christenen de oproep om hun handtekening daaronder te zetten. „Evangelie en extreemrechts gaan niet samen.”
Kerken zijn geroepen om hun profetische stem te verheffen tegen onrecht. Wie zou dat durven ontkennen? Dat geldt ook voor een reeks andere stellingen uit de verklaring van Micha Nederland: alle mensen zijn gelijkwaardig, de roeping tot naastenliefde is onbegrensd, gemakzuchtige politiek is schadelijk, enzovoort. Echter, hoe sympathiek, hoe vanzelfsprekend dit ook allemaal klinkt, toch rammelt er wat aan de verklaring.
Micha Nederland is een koepel van christelijke organisaties die ons land oproept om te streven naar gerechtigheid, vanuit de opdracht in Micha 6:8. Eerder sprak de organisatie zich uit over moderne slavernij, een duurzame levensstijl, het herstel van de schepping en over armoede en eenzaamheid. Allemaal belangrijke onderwerpen, al doen ze vermoeden dat Micha Nederland aan tunnelvisie lijdt en vooral oog heeft voor linkse thema’s.
Honderden christelijke leiders ondertekenen verklaring: „Evangelie en extreemrechts gaan niet samen”
Dat lijdt nu geen twijfel meer, want de organisatie geeft ruiterlijk toe dat de jongste verklaring ingegeven is doordat de PVV nu deelneemt aan de regering. Daarbij heeft Micha Nederland wel een punt: voor PVV-leider Wilders betekenen christelijke waarden vooral dat je tégen de islam bent, terwijl waarden als barmhartigheid en naastenliefde laag op het lijstje staan. Daar komt bij dat de PVV naar noodwetgeving grijpt en wil morrelen aan de grenzen van de rechtsstaat om de asielstroom te beteugelen. Dat is reden tot zorg, maar nog geen reden om PVV-stemmers en –politici meteen het etiket extreemrechts op te plakken, zoals Micha Nederland nu doet. Op z’n minst moet je dan concluderen dat deze verklaring onzorgvuldig en onevenwichtig is.
Er zijn echter nog meer vragen te stellen. Het is een goede zaak dat Micha Nederland de profetenmantel opneemt en volkszonden aanwijst, maar dan zou je ook andere onderwerpen verwachten. Micha Nederland roept het volk op tot berouw en bekering –een goede zaak– maar richt zich daarbij hoofdzakelijk op onrecht door armoede, uitbuiting, klimaatrampen en racisme. ”Micha Juda”, de Bijbelse profeet, verweet de leiders in zijn tijd niet alleen sociaal onrecht, maar kapittelde hen allereerst vanwege vormelijke godsdienst en het dienen van afgoden. Het volk deed onrecht aan Gód.
In zijn spoor zouden kerkelijke leiders anno 2024 inderdaad profetisch moeten spreken, maar dan eerst christenen moeten vragen de hand in eigen boezem te steken. Dan komt er niet alleen een verklaring tegen overheidsbeleid rond abortus, euthanasie en de lhbti-lobby, maar stellen we ook volkszonden van christenen aan de kaak, zoals de afgoden van geld, eer en genot, of egoïsme, roddel, verdeeldheid, misbruik, zelfhandhaving, lauwheid, eigengerechtigheid, wereldgelijkvormigheid en, inderdaad, óók vreemdelingenhaat. En daartegenover het heil in Christus, Die Zijn Vaderland verliet om ontaarde zondaren te redden.