Dit valt op aan de financiën van Gen Z
Praten over je (bijna) lege bankrekening vinden jongeren knap lastig, blijkt uit onderzoek van ING.
De bank heeft onlangs een enquête uitgevoerd naar de financiële gezondheid van de zogeheten Generatie Z: jongeren tussen de 16 en 27 jaar. Daaruit blijkt dat de helft (51 procent) van de 420 jongeren die de vragenlijst van de bank invulden, er naar eigen zeggen financieel goed voor staat. Tegelijk heeft de andere helft (49 procent) schulden.
Studieschuld komt het meest voor (25 procent). Bij 19 procent betreft het geleend geld van bijvoorbeeld familie, een aankoop die achteraf betaald kan worden, of een creditcardschuld.
Verder heeft 9 procent een hypotheekschuld. „Weliswaar is dit een andere soort schuld dan een studieschuld, maar het blijft een lening van een hypotheekverstrekker waar financiële risico’s aan verbonden zijn en die dus invloed kan hebben op de financiële gezondheid van jongeren”, aldus een woordvoerder.
Afbetaling
Ruim de helft van de jongeren maakt wel eens gebruik van de mogelijkheid om iets te kopen op afbetaling. „De huidige cultuur maakt het sommige jongeren lastig”, zegt Karin Wartena, specialist in de financiële gezondheid van jongvolwassenen bij ING. „Onbeperkte data, eindeloos streamen, snel geproduceerde kleding, ongelimiteerde consumptie van sociale media waarop rijkdom en vakanties gepromoot worden”, schetst ze de belevingswereld van jongeren. „Keuzes maken is niet meer de norm. Daarnaast is geld uitgeven met je telefoon of smartwatch steeds makkelijker, sneller en daardoor onbewuster geworden.”
„ Geld uitgeven met je telefoon of smartwatch is steeds makkelijker, sneller en daardoor onbewuster geworden” - Karin Wartena, specialist in financiële gezondheid van jongvolwassenen bij ING
Financieel slecht ervoor staan gaat veelal gelijk op met weinig inzicht in uitgaven en inkomsten. Als reden daarvoor geeft de helft (53 procent) aan het controleren van de financiën confronterend te vinden.
Jongvolwassenen van wie de financiële situatie niet zo best is, vinden het lastig om daarover te praten, bijvoorbeeld omdat ze zich kwetsbaar voelen. Van schaamte heeft 18 procent van de jongeren last.
Toch weet het overgrote deel van de jongeren (93 procent) –precies of ongeveer– hoeveel geld er maandelijks binnenkomt; 88 procent weet –precies of ongeveer– hoeveel euro’s ze maandelijks uitgeven. Slechts 4 procent van de jongeren zegt helemaal niet aan sparen of een vorm van budgetteren te doen.
Om het gesprek over geldzaken te stimuleren, is ING de campagne ”Jouw geld, jouw keuze” gestart. Praten geeft inzicht en helpt verstandige keuzes te maken, zegt de bank. In de campagnevideo delen enkele jongeren hun ervaringen.