Er zijn verschillende ideologische strijdpunten en de geestelijke strijd is van alle tijden. Toch ligt het front juist daar waar het christelijke gedachtegoed het meest botst met de tijdgeest.
„De tijden, dat zijn wij.” Zo begon fractieleider van de SGP Chris Stoffer dinsdagmiddag zijn lezing tijdens de Haamstedeconferentie in Ede. Het Tweede Kamerlid sprak over de ideologische strijd in de samenleving. Die strijd is van alle tijden, stelde hij. „Wij zijn onderdeel van die strijd. We staan er midden in of trainen mensen die zich straks in deze strijd zullen mengen.”
Stoffer is in de paar jaar dat hij nu in de Tweede Kamer zit verschillende ideologische strijdpunten tegengekomen. „Te denken valt aan de vrijheid van onderwijs, het zelfbeschikkingsrecht en de genderideologie. Allemaal sterk gericht op maakbaarheid.”
Toch heeft deze ideologische strijd voor de parlementariër één antwoord. „En dat is, bescheiden maar beslist, het Evangelie.”
„Eenvoudige christenen geven vaak onbevangen het juiste oordeel” - Tweede Kamerlid Chris Stoffer
Hart
De ideologische strijd is volgens Stoffer niet slechts die van de „wereld” tegen de christen. „Als we eerlijk zijn, speelt die strijd zich ook af in ons binnenste. Het is een slag om het hart. En we moeten ons ervan bewust zijn dat wij kinderen zijn van onze tijd.”
„Zijn er in het maatschappelijk debat ook achterhaalde discussies”, vraagt Stoffer zich af. Volgens hem moet de vraag echter anders gesteld worden. „We moeten niet bedenken wat achterhaald is, maar: waar kunnen we het verschil maken? Op welk punt botst het christelijke gedachtegoed het meest met de tijdgeest? Dáár moeten we ons op richten.”
Totalitair
Stoffer maakt zich bijvoorbeeld zorgen over een wetsvoorstel over toezicht op informeel onderwijs, omdat dit soort onderwijs bedoeld kan zijn om kinderen aan te zetten tot geweld of discriminatie. „Deze totalitaire wet kan grote gevolgen hebben. Hiermee kan de onderwijsinspecteur wellicht ook een les op de plaatselijke zondagsschool bijwonen nadat een leerling op de zondagsschool melding heeft gedaan van discriminatie of aanzet tot haat.”
Waarvan kan het Tweede Kamerlid wat leren? Van Gods Woord, de boeken van W. Aalders en de Stonelezingen van Abraham Kuyper. Maar vooral van de „eenvoudige” christenen die hij gekend heeft. „Zij geven vaak onbevangen het juiste oordeel. Een van hen was de Elspeter Jan Frens. Hij kwam vaak bij me toen ik nog bij een fietsenmaker werkte en had een frisse blik op de samenleving. En daar denk ik nog vaak aan.”
Geheimzinnigheid
„Via Gods Woord moeten we kijken naar Bileam en via Bileam moeten we kijken naar Gods Woord”, zei ds. A. van der Zwan eerder op de dag. De predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Dordrecht-Centrum hield zijn eerste lezing over Bileam.
„Ten diepste hoopt Bileam een manier te vinden om zowel God als Balak te vriend te houden” - Ds. A. van der Zwan, predikant christelijke gereformeerde kerk Dordrecht-Centrum
„Er ligt een waas van geheimzinnigheid over de persoon van Bileam”, merkte de predikant op. Dat er in de Nederlandse taal weinig over hem geschreven is, staat volgens hem in contrast met de „grote invloed” die Bileam in zijn tijd gehad heeft. „De stad waar hij woonde lag in het grensgebied van Turkije en Syrië, zo’n 700 kilometer van Moab verwijderd. Hij was geen onbeduidende persoon.”
Waarom duikt Bileam op in het Bijbelboek Numeri? Volgens de Dordtse predikant omdat Balak, de koning van Moab, een invloedrijk persoon zocht om Israël onschadelijk te maken. De komst van het volk Israël in Kanaän werd door hem als bedreigend gezien. Ten onrechte, aldus ds. Van der Zwan, want Israël moest Moab ongemoeid laten.
Drijfveer
Door Schrift met Schrift te vergelijken, komen we achter de drijfveren van Bileam, betoogde ds. Van der Zwan. „We moeten het licht van het Nieuwe Testament over het Oude Testament laten schijnen, want de drijfveren van Bileam worden in Numeri niet rechtstreeks besproken.”
De predikant illustreerde dit met een tekst uit de zendbrief van Petrus, waar staat dat Bileam het loon der ongerechtigheid liefhad.
De dubbelhartigheid van Bileam houdt volgens ds. Van der Zwan mensen in deze tijd een spiegel voor. „Als je hem hoort praten, maakt hij een positieve indruk. Maar ten diepste wil hij zowel God als Balak te vriend houden. Daar waarschuwen we onze gemeenteleden ook voor – wel in de kerk, maar na de diensten jezelf weer onderdompelen in de wereld.”
Dit dubbelleven moeten we niet verwarren met de dagelijkse strijd van Gods kinderen, stelde de predikant. Gods kind verlangt te doen wat God van hem vraagt. Bileam had dat verlangen niet.
Na de lezing van ds. Van der Zwan hield dr. C.P. de Boer een lezing over Christus in Psalmen.
Voorbeeld
Woensdagochtend hield ds. Van der Zwan een tweede lezing over Bileam. Uit zijn profetieën kunnen volgens de Dordtse predikant verschillende lessen gehaald worden. Hij constateerde onder andere dat in Bileams woorden de deugden van God gepredikt worden. Verder verkondigde Bileam Christus. „Ondanks wie Bileam was, is hij ons hierin tot een voorbeeld. Ik heb eens een dienst beluisterd waar de Naam van Christus in de preek niet genoemd werd. Dat was een lege preek”, aldus ds. Van der Zwan.
De predikant sloot zijn lezing af met een „aangrijpende” les. „Van Bileam leren we dat het ambt niet genoeg is. Laat het Woord dat we anderen verkondigen, altijd een Woord zijn dat eerst door ons hart heengegaan is.”
Zie ook pagina 22.