De schok was groot, maar kwam pas echt binnen nadat een dag later een dodelijk ongeval met een soortgelijk vliegtuig plaatsvond. „Het had ook heel anders kunnen afgelopen”, blikt de MAF-directeur terug op het ongeval van dinsdag.
„We noemen dit een ”prop strike”. De propeller werd door de noodlanding de grond ingeboord; daarnaast brak ook het neuswiel af.” Adri van Geffen, directeur van de MAF, vertelt hoe dinsdag tijdens een oefenvlucht een van de drie Nederlandse MAF-opleidingsvliegtuigen in de problemen kwam.
De piloten, een ervaren instructeur en een leerling, wilden vanwege een motorstoring terugkeren naar de vliegbasis in Lelystad. Maar het bleek te riskant om het Veluwemeer over te steken en daarom werd naar een goede landingsplek gezocht, zoals de procedure voorschrijft.
De Mission Aviation Fellowship is een internationale organisatie die piloten opleidt en uitzendt naar afgelegen gebieden. Met 120 vliegtuigen, piloten en ondersteunend personeel dienen zij kerken en hulporganisaties overal ter wereld. In Teuge worden sinds 2010 de toekomstige MAF-piloten uit Europa opgeleid.
Weiland
Een boerenweiland bij Nunspeet leek een geschikte plek voor de noodlanding. „Alleen was vanuit de lucht de greppel niet te zien”, licht Van Geffen toe. Het vliegtuig eindigde in de greppel met de staart omhoog. Beide piloten kwamen met de schrik vrij. Wat rest is aanzienlijke materiële schade.
„Er was natuurlijk al iets aan de hand waardoor de motor haperde en er olie lekte. De totale schade zal blijken uit het onderzoek dat volgt en dat kan nog wel even duren.” Van Geffen vertelt dat de eigenaar van het weiland zo attent was om meteen het gras rondom het vliegtuig te maaien. Daardoor kon het naar de rand van het weiland vervoerd worden.
Daar is het blijven staan tot donderdagmiddag. Daarna is het vliegtuig, zonder vleugels, op een grote truck vervoerd naar Teuge.
„Bij de MAF willen we professioneel handelen en tegelijkertijd op God vertrouwen” - Adri van Geffen, directeur MAF
Vliegbrevet
Als gevolg van het ongeval is het instructievliegtuig voorlopig onbruikbaar. Dit heeft invloed op de voortgang van de 35 studenten die op dit moment aan de vliegschool van de MAF hun vliegbrevet hopen te halen.
Van Geffen: „Het kost energie om op zoek te gaan naar een vervangend toestel. Maar de dankbaarheid overheerst dat het zo is afgelopen. Door training kun je een heleboel voorkomen, maar niet alles. Het blijft gevaarlijk werk. Bij de MAF willen we zo professioneel mogelijk handelen en tegelijkertijd op God vertrouwen dat Hij beschermt.”
God wordt gedankt voor de goede afloop. Vanuit het kantoor is er een biddende achterwacht, vertelt Van Geffen: „Wij hebben elke dag tussen de middag een gebedstijd waarin we bidden voor de piloten, gezinnen, onderhoudsmensen en ICT’ers.”
Gat in de landingsbaan
De leerling-piloot die tijdens de noodlanding vloog ziet het nog steeds zitten om zijn opleiding af te maken. Het was in feite een goede situatie om te oefenen, stelt Van Geffen. „Tijdens het aankomend examen wordt de motor ook in de lucht uitgezet en moet de piloot hierop anticiperen. Voor dat onderdeel is deze piloot in ieder geval al geslaagd.”
MAF-piloten vliegen vaak in afgelegen gebieden waar geen verharde landingsbanen zijn of een luchtverkeersleiding. Op de vraag of een soortgelijk ongeval zich al eens in dergelijke gebieden heeft voorgedaan, vertelt Van Geffen dat in Lesotho ook eens een prop strike voorkwam. Destijds lag het niet aan een technisch mankement maar aan een gat in de landingsbaan.