Schoonheid: Realisme; de arbeider centraal
Van heimweekunst naar de harde realiteit; dat is de overgang van de romantiek naar het realisme.
Rond het midden van de 19e eeuw komt de waarneming van het dagelijks leven centraal te staan. Onder invloed van de industriële en maatschappelijke ontwikkelingen voeren de realisten een sociale strijd, zetten zich af tegen de gegoede burgerij en arbeiders komen centraal te staan.
„De realisten voeren een sociale strijd en zetten zich af tegen de gegoede burgerij”
Die arbeiders zijn te zien op de ”De Wolgaslepers” van Ilja Repin. De mannen trekken in de brandende zon een schip voort. In Rusland ontstaat een groep die zich De Zwervers of De Trekkers noemt, zij willen kunst dichter bij de mensen brengen en maken sociaal-kritische werken. Repin exposeert in 1873 met zijn ”Wolgaslepers” op de wereldtentoonstelling in Wenen en wordt op slag beroemd.
In Nederland viert het realisme geen hoogtij maar neigt het werk van kunstenaars meer naar het impressionisme, waaronder de Haagse School, dat strikt genomen ook onder het realisme valt.