Adri Burghout ontwerpt schilderij over ”De Christenreis” van Bunyan
Illustrator Adri Burghout ontwierp voor de John Bunyan Stichting een nieuwe afbeelding bij ”De Christenreis” van John Bunyan. De poster (in vier varianten verkrijgbaar) heet ”Hoofdpunten in de reis van Christen”.
Enig idee hoeveel van dergelijke afbeeldingen er al zijn?
„Geen idee, maar het moeten er inmiddels zeer veel zijn, onder meer gemaakt door de Rijssense schilder Albert Wessels. Ook Engelse schilders hebben er afbeeldingen van gemaakt.”
Kunt u eens aangeven wat de uwe toevoegt? Wat is er nieuw aan deze poster?
„Daarvoor moet ik even wat terug in de tijd. Ruim twintig jaar geleden bracht ds. P. Blok, toenmalig bestuurslid van de John Bunyan Stichting, tijdens een vergadering de afbeelding van de brede en de smalle weg, gemaakt door Charlotte Reihlen en Conrad Schacher, ter sprake. Hij stelde dat die plaat niet klopte, want daarop begint de reis met een keuze voor de brede of de smalle weg. Ds. Blok zei: „In het paradijs hebben we al gekozen voor de brede weg. Als we geboren worden, bevinden we ons al op de brede weg. Daar moet de plaat dus mee beginnen.”
Omdat er zo veel verschillende versies van deze plaat bekend zijn: op welke plaat hebt u zich gebaseerd?
„Ik heb mij niet gebaseerd op welke andere plaat dan ook. Ik heb deze afbeelding rechtstreeks gemaakt aan de hand van Bunyans boek ”De Christenreis”, met de Bijbel als basis.”
Duidelijk is dat u zich verbonden voelt aan John Bunyan. Kunt u dat toelichten?
„Ik maak nu zo’n 25 jaar illustraties voor de John Bunyan Stichting. In dat opzicht heb ik Albert Wessels opgevolgd. Illustreren voor de stichting geeft mijn werk een flink stuk meerwaarde, want ik moet, voordat ik aan het werk kan, de inhoud van Bunyans geschriften lezen en onderzoeken. Dat stemt nogal eens tot nadenken.
„Voordat ik aan het werk kan, moet ik de inhoud van Bunyans geschriften lezen en onderzoeken” - Adri Burghout, illustrator
Vroeger las mijn moeder al voor uit ”De Christenreis”. Dat heeft altijd indruk nagelaten, al begreep ik toen niet alles. Later groeide het besef dat het verhaal van de ketellapper en de betekenis van dit geschrift niet alleen iets is uit de zeventiende eeuw, maar van alle tijden. Zoiets beklijft.”
Het kan niet anders of dat moet de reden zijn voor de grote bekendheid van deze afbeelding.
„Ná de Bijbel is er geen ander geschrift dan ”De Christenreis” van Bunyan dat zo duidelijk de levensweg van de mens weergeeft. Het kan niet anders of dat moet de reden van de grote bekendheid zijn. Maar, wat ook gezegd moet worden: niets gebeurt bij geval. Ook ”De Christenreis” kan alleen maar gedijen bij de leiding van de Heere. Zonder Zijn zegen is alles vruchteloos.”