GezondheidSpraakherkenning

Software die consult samenvat bespaart huisarts tijd en energie

De software luistert mee in de spreekkamer en maakt een samenvatting van het consult. De start-up Juvoly won er onlangs de Nationale Zorginnovatieprijs mee. Ruim 300 huisartsen maken inmiddels gebruik van het systeem.

23 April 2024 19:02Gewijzigd op 23 April 2024 19:19
Thomas Kluiters (rechts) en Maarten Timmers ontwikkelden software die een consult kan samenvatten. beeld Hanno de Vries
Thomas Kluiters (rechts) en Maarten Timmers ontwikkelden software die een consult kan samenvatten. beeld Hanno de Vries

„Mijn vriendin, die geneeskunde studeerde, kwam op het idee”, vertelt Thomas Kluiters in een kantoorruimte in Leiden. „Tijdens haar coschappen had ze te maken met veel administratieve rompslomp. Ze zei dat ze het mooi zou vinden als ze gebruik kon maken van kunstmatige intelligentie die meeluistert en een consult samenvat. Ik dacht: goed idee, dat ga ik waarmaken.”

Kluiters beseft dat hij de klus niet alleen kan klaren en vraagt in maart hulp bij het CMIO-Netwerk Eerst Lijn, een groep huisartsen die zich bezighoudt met digitalisering en automatisering. Via deze organisatie komt hij in contact met Maarten Timmers, huisarts in Rotterdam-Zuid. Hij is enthousiast over het plan en wil eraan meewerken.

Thomas Kluiters. beeld Hanno de Vries

In juli 2023 richt het tweetal Juvoly op, een start-up die de software ontwikkelt en commercieel aanbiedt. „Een maand later zaten we in dit kantoor”, vertelt Timmers, die twee dagen per week voor de jonge onderneming werkt. „Binnenkort gaat de muur eruit”, zegt hij, want het bedrijf groeit uit zijn jasje. Momenteel werken er acht mensen voltijd of deeltijd.

„De software zorgt ervoor dat ik me meer kan richten op de patiënt en zijn non-verbale communicatie, omdat ik niet meer hoef mee te typen”, legt de Rotterdamse huisarts uit. „Ook scheelt het me energie. Het vergt een hoop denkkracht om een gesprek te voeren en tegelijk te moeten typen. Nu dat niet meer hoeft, ben ik aan het eind van een spreekuur minder vermoeid.” Daarnaast bespaart de software volgens Timmers tijd. „Op een gesprek van tien tot vijftien minuten heb je al snel twee, drie minuten administratietijd. Als dat vermindert, blijft er meer tijd over voor de patiënt.”

„De software zorgt ervoor dat ik meer kan richten op de patiënt en zijn non-verbale communicatie” - Maarten Timmers, huisarts in Rotterdam-Zuid

Wow-factor

Aan de hand van een nagespeeld consult laten de twee ontwikkelaars zien hoe de software werkt. „Ik heb erg last van hoofdpijn”, klaagt Timmers. „Wat vervelend voor je”, reageert Kluiters meelevend. „Het begon drie uur geleden. Ik zag flitsen. Toen die verdwenen, kreeg ik stevige hoofdpijn. Misschien heb ik migraine.” Kluiters: „Ik denk dat je je een beetje aanstelt en zal paracetamol voorschrijven.” Op hetzelfde moment verschijnt de woordenwisseling -opgenomen door een microfoon en direct omgezet naar tekst- op de laptop van Kluiters.

Als het ‘consult’ is afgelopen, maakt de software een samenvatting van het gesprek, aan de hand van de letters SOEP: subjectief, objectief, episode en plan. Subjectief is het verhaal dat de patiënt vertelt. Objectief staat voor lichamelijk onderzoek. Evaluatie betekent de diagnose die de huisarts stelt. Het plan duidt op wat de huisarts afspreekt met de patiënt om te gaan doen. De slimme software is namelijk in staat om deze vier onderdelen uit het gesprek te destilleren. „Daar zit de wow-factor”, verklaart Timmers. „Je ziet hoe goed de software spraak herkent. Maar wat pas echt verbaast, is als hij de samenvatting voor je schrijft. Een consult van tien minuten vat hij in een half A4’tje samen.”

„Wat pas echt verbaast, is als de software de samenvatting voor je schrijft” - Maarten Timmers, huisarts

Omdat de software soms fouten maakt, dient de huisarts het gespreksverslag nog wel te controleren. Timmers: „Je moet even nalezen of alles klopt. Het kan zijn dat de software een woord verkeerd heeft verstaan of een detail heeft gemist. En soms zijn er persoonlijke dingen die er wel of niet in moeten. Dat kun je dan aanpassen.”

Leesbaar maken

Omwille van de privacy van de patiënt maakt het programma geen geluidsopnames. Wel worden het transcript en de samenvatting van het gesprek opgeslagen binnen de beschermde omgeving van het elektronisch patiëntendossier (epd). „Wij als bedrijf slaan niets op”, stelt Timmers. „Wij kunnen dus ook niet bij die gegevens om onze software verder te verbeteren.”

Patiënten kunnen in principe inloggen in het epd. „Normaal staan daar heel summier de aantekeningen van de huisarts”, zegt Timmers. „De software kan zijn notities en adviezen beter leesbaar maken. Dat is handig voor de patiënt, zodat hij het verslag thuis kan nalezen of zich kan voorbereiden op het volgende gesprek.”

In de komende maanden moet het bovendien mogelijk worden dat de software gespreksverslagen verrijkt met verwijzingen naar betrouwbare websites, zoals thuisarts.nl. Timmers: „Wij willen de zorgverlener helpen om de juiste informatie richting de patiënt klaar te zetten. Bijvoorbeeld over een hoge bloeddruk. Daar zijn goede sites over, maar die zijn niet altijd bekend bij de patiënt.”

Huisartsen die de software gebruiken, hoeven hun patiënten daar niet over te informeren. Timmers: „Er worden geen geluidsopnames gemaakt. Bovendien komt de patiënt bij de dokter voor een medisch probleem. Daar wil je de aandacht niet van afleiden.”

Nagespeeld gesprek

Het programma is getraind op medisch Nederlands. Toch heeft de software soms moeite met bepaalde termen, zoals de namen van medicijnen. Ook herkent hij woorden niet altijd goed bij mensen die door bijvoorbeeld een beroerte spraakproblemen hebben. Timmers en Kluiters doen hun best om dergelijke tekortkomingen op te lossen. Voor het trainen van de software maken ze gebruik van geluidsopnames van een nagespeeld gesprek tussen een patiënt en een zorgverlener.

Inmiddels maken ruim 300 huisartsenpraktijken gebruik van de software, waarvoor ze zo’n 100 euro per maand betalen. Maar het duo ziet meer potentiële gebruikers. „We zijn in gesprek met andere sectoren in de zorg, zoals de ggz en het ziekenhuis”, zegt Timmers. „En buiten de zorg om willen we deze spraakherkenning ook aanbieden.”

Op een kast achter het bureau van Kluiters prijkt een houten bord met daarop in koeienletters 10.000 euro. Juvoly werd op 10 april door de vakjury uitgeroepen tot winnaar van de Nationale Zorginnovatieprijs, voor de beste zorginnovatie in de opschalingsfase. „Met dat geld willen we meer data verzamelen”, verklaart de ict’er. „Zodat de software nog beter spraak herkent van bijvoorbeeld ouderen of mensen met een migratieachtergrond.”

Uitreiking van de Nationale Zorginnovatieprijs 2024. Links het team van Juvoly, rechts dat van Valtes. beeld Die Fotograaf, Wim van den Broek

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer