EconomieElektrische auto’s
Kabinet verlengt belastingvoordeel elektrische auto’s, maar schrapt korting voor plug-inhybridewagens

Het demissionaire kabinet schaft de korting op wegenbelasting voor plug-inhybrideauto’s (PHEV’s) vanaf volgend jaar af. Het belastingvoordeel voor elektrische auto’s wordt juist verlengd. Daar zijn de eigenaren van PHEV’s het niet mee eens. Daarom hebben ze afgelopen donderdag een petitie gestart.

Marwim Schultz
16 April 2024 09:51
Eigenaren van plug-inhybrideauto’s zijn een petitie tegen het afschaffen van hun belastingvoordeel gestart. beeld ANP, Rob Engelaar
Eigenaren van plug-inhybrideauto’s zijn een petitie tegen het afschaffen van hun belastingvoordeel gestart. beeld ANP, Rob Engelaar

Eigenaren van elektrische auto’s hoeven voorlopig nog geen wegenbelasting te betalen, omdat het demissionaire kabinet dit voordeel tot 2031 verlengt. De korting van 50 procent voor plug-inhybridewagens stopt al in 2025. De nieuwe regels zijn in tegenstrijd met wat er eigenlijk gold. Het demissionaire kabinet maakte dat maandag in de voorjaarsnota bekend.

Die verruiming voor elektrische auto’s gaat ten koste van plug-inhybrides. De eigenaren van deze wagens betalen tot nog toe 50 procent motorrijtuigenbelasting. Dat zou volgend jaar eigenlijk 75 procent zijn en in 2026 het volledige bedrag. Dat wordt echter vervroegd, de wegenbelasting wordt al vanaf volgend jaar 100 procent van het normale bedrag; net als voor benzine- en dieselauto’s dus.

De CO2-uitstoot van plug-inhybrideauto’s is veel hoger dan uit eerdere testen bleek, zegt het kabinet in de voorjaarsnota. Onder andere daarom wordt de korting geschrapt.

Petitie

Met de volledige belasting voor plug-inhybrides zou het voordeel voor volledig elektrische auto’s bekostigd moeten worden. Dat stuit de eigenaren van de plug-ins tegen de borst, ze vinden het oneerlijk. Daarom startten ze vorige week donderdag een petitie om de korting te handhaven.

Het logo van een Plug-In Hybrid EV op een Mitsubishi Outlander PHEV. beeld AFP, Jack Taylor

Elektrische en plug-inhybrideauto’s wegen een stuk meer dan benzine- en dieselauto’s. Dat komt door de zware accu en verbrandingsmotor in hybridewagens. Ze rijden wisselend elektrisch of op brandstof. Omdat de wegenbelasting gebaseerd is op het gewicht van de auto, komt een volledige belastingheffing de eigenaren van plug-inhybrides duur te staan.

De Rijksoverheid loopt veel geld mis door de stimulatie van elektrische auto’s. De stroom die de wagens gebruiken brengt namelijk niet zo veel geld in het laatje, omdat er geen accijns op zit. Dat is bij fossiele brandstoffen wel het geval.

Plug-inhybrideauto’s zijn vergelijkbaar met hybrideauto’s. Het verschil zit in de manier van opladen. Van hybridewagens wordt de accu opgeladen door te rijden. Bij plug-inhybrides gebeurt dat door middel van een stekker aan een laadpaal. Het bereik van deze auto’s is groter dan dat van normale hybrides.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer