Fabrikanten vrezen dat hun elektrische wagenpark sneller groeit dan het aantal Europese laadpunten
De groei van het aantal laadpunten gaat niet gelijk op met de groei van het elektrische wagenpark. Automerken zijn bezorgd.
Autofabrikanten vrezen dat hun elektrische modellen moeilijker aan de man te brengen zijn als het aantal laadpunten achterblijft in Europa. Verschillende grote merken laten aan persbureau Bloomberg weten dat de elektrificatie van het wagenpark in Europa sneller gaat dan de aanleg van laadpunten.
Als er niet drastisch iets verandert, zegt hoofd elektrisch rijden Martin Sander van Ford bijvoorbeeld, hebben klanten in 2035 niet de mogelijkheid om overal in Europa elektrisch te rijden. Dan ontstaat een groot probleem: in 2035 mogen er in Europa alleen nog maar nieuwe auto’s zonder verbrandingsmotor worden verkocht.
Stroom terugleveren
Ook Renault maakt zich zorgen. Topman Lucas de Meo constateert dat het lang niet overal mogelijk is om auto’s met de modernste laadtechnieken, zoals de Renault R5 e-tech, aan een geschikte laadpaal te hangen. De Meo doelt op het zogeheten bi-directioneel laden. Normaal gesproken stroomt elektriciteit naar de auto toe, bij deze techniek kan het ook andersom en levert de autoaccu stroom terug aan het elektriciteitsnet.
Volgens de Renaultbaas zou er idealiter één systeem moeten komen, net als bij mobiele telefonie: “In Europa hebben we de GSM-standaard uitgevonden, en dit apparaat werd overal gekopieerd.” De Meo vindt dat er te weinig wordt samengewerkt om tot een gemeenschappelijk energienetwerk te komen.
Maarten Steinbuch, hoogleraar systeem- en regeltechniek aan de TU Eindhoven, vindt die laatste klacht overdreven: „Over het algemeen is er een universeel laadsysteem. Wat je zou willen is een standaard betaalsysteem, zonder het gedoe met allerlei verschillende pasjes.”
Er zijn vooral nog veel mensen die thuis geen mogelijkheid hebben om te laden
Marieke Kuijpers, sectormanager mobiliteit en logistiek bij de Rabobank, kan zich de zorgen van de autofabrikanten wel voorstellen. Zelfs in Nederland, dat voorop loopt in de aanleg van laadpunten, ziet zij nog hiaten: „Er zijn vooral nog veel mensen die thuis geen mogelijkheid hebben om te laden. Nederland telt zo’n 5,5 miljoen woningen waarbij dat niet kan, vooral tussenwoningen en appartementen. Daar ontbreekt een oprit of parkeerplaats.”
De groei van het aantal laadpunten gaat in Nederland wel hard, benadrukt ze. „Als je naar Europa kijkt dan liggen vrijwel alle andere landen mijlenver achter op Nederland. Maar in de landelijke gebieden, verder weg van de snelwegen, blijft het aantal laadpunten ook in Nederland achter. De autofabrikanten hebben gelijk, er moet een flinke versnelling komen.”
De noodkreet van de automerken lijkt in eerste instantie tegenstrijdig omdat recente verkoopcijfers juist tonen dat de belangstelling voor elektrische auto’s hapert. Donderdag meldde de Europese koepel van autofabrikanten Acea dat het marktaandeel van nieuw verkochte elektrische auto’s in de EU al een paar maanden achtereen blijft steken op zo’n 12 procent.
Tot 2030 verwacht het kenniscentrum voor elektrisch rijden in Nederland, ElaadNL, een beperkte groei van het aantal stekkerauto’s. Maar na dat jaar groeit het aandeel elektrische auto’s volgens ElaadNL flink door, zelfs iets sneller dan eerder gedacht. TU-hoogleraar Steinbuch denkt dat Nederland dan genoeg laadpunten heeft: „Partijen als FastNed zijn als een gek bezig met hun netwerk van laadstations en Tesla heeft al langer eigen superchargers op tal van plekken neergezet. Je ziet wel dat laadlocaties in met name Frankrijk de drukte nauwelijks aankunnen.”
Automerken zoeken eigen laadpunten
Dat pionier Tesla niet tegen Bloomberg klaagt over een gebrekkige laadinfrastructuur is verklaarbaar. De Amerikaanse autofabrikant heeft zelf het grootste snelladernetwerk in Europa. De afdeling onderzoek van Bloomberg schat het aantal Tesla superchargers op dit continent op 12.200.
Ook andere automerken nemen eigen initiatieven om een Europees netwerk van snelle laadpunten op te zetten. Zo hebben Mercedes-Benz, Ford, BMW, Volkswagen en Hyundai de koppen bij elkaar gestoken voor hun gezamenlijke netwerk Ionity. Dat moet op korte termijn 600 grote stations en meer dan 3.300 kleine oplaadpunten in 24 Europese landen opleveren. Het is ook een kwestie van de perceptie veranderen, zegt Rabo-pecialist Kuijpers. „Misschien moeten we het overal thuis willen laden loslaten en moet laden het nieuwe tanken worden. Tanken doe je ook niet bij je huis.”