EconomieKapotte bakfietsen

Advocaten verzamelen ouders voor Babboemassaclaim

Twaalfduizend eigenaren van een Babboebakfiets overwegen een gezamenlijke claim in te dienen. Het advocatenkantoor achter de zaak ziet steeds meer bewijs voor bewuste nalatigheid van de fabrikant van de bakfietsen.

Frank Straver, Trouw
2 April 2024 15:49Gewijzigd op 3 April 2024 14:29
Babboebakfiets. beeld ANP, Eva Plevier
Babboebakfiets. beeld ANP, Eva Plevier

„De haren rijzen me te berge als ik de ervaringen lees”, zegt advocaat Quirijn Bongaerts van het advocatenkantoor Birkway. Hij heeft het over de mails die eigenaren van een Babboebakfiets –veelal ouders die hun kinderen erin vervoeren– aan zijn kantoor stuurden bij hun aanmelding voor de actie ”Bakfietsclaim”.

Zo’n 12.000 bezitters van een Babboebakfiets meldden zich volgens Birkway inmiddels vrijblijvend aan, met het idee dat zij samen met medegedupeerden in aanmerking kunnen komen voor compensatie van schade.

„Ouders die midden op de weg met een gebroken frame staan, een ernstig zieke vrouw die haar kinderen niet meer durft te vervoeren, valpartijen”, somt Bongaerts op uit de berichten en meegestuurde foto’s, bedoeld om een gezamenlijke zaak op te bouwen.

Ondeugdelijke remmen

Babboe raakte in opspraak wegens honderden gevallen waarbij het frame van een bakfiets brak. Birkway, gespecialiseerd in het ondersteunen van groepen particuliere gedupeerden, zegt aanwijzingen te hebben dat ook remmen, stuurkogels en zadelpennen ondeugdelijk waren.

Aanvankelijk riep Babboe de modellen City, City-E, Mini en Mini-E terug. Dat gebeurde vanaf februari, omdat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) daartoe besloot. Dinsdag werd meer duidelijk over het al dan niet terugroepen van meer Babboemodellen (zie kader ”Babboe roept 22.000 bakfietsen terug na onderzoek naar veiligheid”). Babboes zijn te koop vanaf 1550 (niet-elektrisch) en 2650 (elektrisch) euro.

De NVWA noemt meer modellen bakfietsen die teruggeroepen zouden moeten worden, zoals Big, Dog en Max. Maar een woordvoerder zegt: „De verantwoordelijkheid voor de recallligt bij Babboe.”

Een bakfiets van Babboe. beeld ANP,  Eva Plevier

Strafrechtelijk onderzoek

De NVWA is ondertussen begonnen met een strafrechtelijk onderzoek naar Babboe, omdat er aanwijzingen zijn dat het bakfietsbedrijf al jaren wist dat de fietsen niet in orde waren. Journalisten van RTL Nieuws brachten dit aan het licht.

Zij spraken met oud-medewerkers, die vertelden hoe bij Babboe voorafgaand aan NVWA-controles snel geknakte bakfietsen werden verborgen, door ze in bestelbusjes te verstoppen. Foto’s en geluidopnames zouden dat bewijzen. Personeel kreeg volgens RTL instructies om zorgen van klanten weg te wuiven.

Babboe reageert op het strafrechtelijk onderzoek. „Het spreekt voor zich dat Babboe meewerkt aan dit onderzoek. Als de signalen die in de media worden gemeld waar zijn, keuren wij deze ten zeerste af en distantiëren wij ons ervan.” Het moederbedrijf van Babboe, Accell Group, kiest woorden van gelijke strekking.

„Het wordt steeds duidelijker dat er van alles is misgegaan”, reageert advocaat Bongaerts. Als blijkt te kloppen dat het bakfietsbedrijf werkelijk wist van defecten en risico’s, dan is dat volgens hem „behulpzaam” voor de mogelijke massaclaim. Het opbouwen van de zaak kan wel langer duren, omdat Bongaerts bij het opeisen van informatie zoals communicatie nu te horen krijgt dat dit ‘in het belang van strafrechtelijk onderzoek’ niet gehonoreerd kan worden.

Compensatie

Birkway, dat eerder gedupeerden vertegenwoordigde van sjoemeldiesels en woekerpolissen, zet in op financiële compensatie, voor zowel aanschafkosten, reparaties als ander ongemak of schade. „Compensatie door een nieuwe fiets lijken mensen niet te willen, het vertrouwen is bij velen weg.”

Compensatie door een nieuwe fiets lijken mensen niet te willen, het vertrouwen is bij velen weg

Babboe, dat een voorlopig verkoopverbod kreeg, zet zelf wel in op compensatie van gedupeerden door een nieuwe fiets. „Iedere Babboe-eigenaar wiens bakfiets binnen de recall valt, krijgt een vervanging of een passend alternatief. Daarnaast ontvang je een compensatie voor het ongemak”, staat op de website van de fabrikant.

De Fietsersbond roept iedereen op die problemen heeft gehad, of een bakfietsframe verving, dat te melden bij de NVWA. Veiligheid staat voorop. „Nu kun je denken: ach, mijn bakfiets ziet er goed uit. Maar het probleem bij de Babboebakfietsen is wellicht ook dat van binnenuit de frames kunnen roesten.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer