Babboe riep vorige maand meerdere modellen bakfietsen terug vanwege zorgen over de veiligheid. Bakfietseigenaren voelen zich onzeker. „Ik betaal tachtig euro per maand voor een fiets die ik niet mag gebruiken.”
„Laat ik beginnen met excuses”, zegt directeur Gerard Feenema in een filmpje dat Babboe deze week op de site plaatste. In de video worden verschillende modellen bakfietsen teruggeroepen vanwege „ernstige veiligheidsrisico’s”. Volgens bakfietsbezitters Annemieke Adriaansen (30) en Kelly Barre (29) zijn die excuses meer dan terecht. „Ik mis de vrijheid die de bakfiets mij gaf”, zegt Barre.
Adriaansen is moeder van drie kinderen en heeft al ruim tien jaar een elektrische bakfiets van Babboe. „De bakfiets is echt een belangrijk gebruiksvoorwerp voor ons. Ik gebruik ’m dagelijks om de kinderen naar school te brengen en om boodschappen te doen. We balen als een stekker dat we de fiets nu al een paar weken niet mogen gebruiken. Ik heb geluk dat we een auto voor de deur hebben staan, maar dat is duurder, minder makkelijk en slechter voor het milieu.”
Ook voor Kelly Barre (29) uit Almere en haar twee kinderen is de bakfiets een onmisbaar vervoermiddel. Zij heeft geen rijbewijs, waardoor ze zonder de bakfiets „compleet afhankelijk” is van het openbaar vervoer of andere manieren. „Mijn man werkt fulltime en gebruikt daarvoor de auto. We zitten veel meer thuis, want even snel naar de stad met het openbaar vervoer is met twee kinderen onder de vier echt een opgave.”
Half februari moest Babboe van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) stoppen met de verkoop van bakfietsen vanwege veiligheidsrisico’s. De frames braken geregeld af, en het bedrijf nam volgens de NVWA onvoldoende maatregelen. Daarom heeft Babboe aangekondigd verschillende modellen terug te roepen.
Het gaat daarbij om de modellen CITY, CITY E, MINI en MINI E, in totaal zo’n tienduizend bakfietsen. Klanten kunnen via de site hun framenummer invoeren om te checken of hun bakfiets binnen de terugroepactie valt. In 2019 was, vanwege dezelfde reden, ook al een terugroepactie opgezet voor de CITY.
Ongeluk
Adriaansen en Barre hebben allebei een ander model bakfiets, namelijk de Babboe BIG-E. Die bakfietsen zijn door de NVWA ook onveilig verklaard en mogen niet gebruikt worden, maar over een eventuele terugroepactie is nog niets bekend. „Ik heb aan de klantenservice van Babboe gevraagd of ik de fiets misschien bij de fietsenmaker mocht laten nakijken, maar kreeg te horen dat ik de fiets onder geen enkele omstandigheid mocht gebruiken”, vertelt Adriaansen. „Meer konden ze me niet vertellen.”
Zelf hebben de twee moeders nooit problemen gehad met hun eigen bakfietsen. „Ik heb daarom heel erg getwijfeld om de fiets alsnog te gebruiken”, vertelt Barre, die de fiets ruim twee jaar heeft. „Maar omdat het nu zowel door de NVWA als Babboe zelf wordt afgeraden, doe ik het toch maar niet. In mijn eentje zou ik het wel durven, maar met mijn kinderen wil ik dat risico niet lopen. Stel ik krijg er een ongeluk mee, dan ben ik bang dat ik niet verzekerd ben.”
Barre betaalt de fiets in termijnen terug via SprayPay. „Ik heb net vorige week weer tachtig euro moeten betalen, terwijl ik de fiets helemaal niet kan gebruiken. De klantenservice van Babboe zegt dat ik het met SprayPay moet oplossen, maar die zeggen op hun beurt: „Je hebt de fiets nog, dus je moet nog blijven betalen.””
Dat begrijpt ze. „Maar het voelt wel stom. Ik snap ook wel dat Babboe niet alle fietsen tegelijk kan terugroepen, en dat ze nu heel druk zijn. Maar die onduidelijkheid is vervelend. Ik hoef geen geld als compensatie, maar een leenfiets of andere passende compensatie zou al fijn zijn, zodat ik weer kan fietsen en mijn vrijheid weer terug heb.”
Compensatie
„Ik kan mij voorstellen dat bakfietsouders uit praktisch oogpunt zo snel mogelijk een nieuwe bakfiets willen”, zegt juridisch expert Sjaak Drinkenburg (DAS Rechtsbijstand). Een bakfiets van een ander merk kopen en de kosten verhalen op Babboe, is volgens hem niet mogelijk. „Je moet de verkoper in de gelegenheid stellen om de defecte fiets te laten herstellen of te vervangen. Pas als dat niet mogelijk is binnen een redelijke termijn, kun je de koop ontbinden en geld terugvragen. Meestal is dat veertien dagen, maar ik vermoed dat een vervanging van een bakfiets langer zal duren.”
Adriaansen ziet het somber in. „Ik hoop dat mijn huidige bakfiets hersteld wordt of dat ik een vervanger krijg, maar ik ben bang dat Babboe nu eerst maar een klein deel terugroept, en later failliet gaat. Dan heb ik straks een fiets in de schuur staan die ik niet mag gebruiken, en waarvoor ik nooit een passende vervanging zal krijgen.”
Claims
Op vrijdag hadden 10700 bezitters van Babboebakfietsen zich als gedupeerde gemeld bij de website bakfietsclaim.nl. Dat is een meldpunt, gelanceerd door advocatenkantoor Birkway. De meldingen komen ook uit het buitenland, onder meer uit Frankrijk en Duitsland.
Babboe is ook in gesprek met autoriteiten van andere landen waar de bakfietsen worden verkocht. De bakfietsproducent was zelf niet in de gelegenheid om te reageren op dit artikel.