Cultuur & boeken
”Sonny Boy” in november centraal bij campagne ”Nederland Leest”

De roman ”Sonny Boy” van schrijver Annejet van der Zijl is dit jaar het boek dat centraal staat tijdens de actie ”Nederland Leest”. Alle bibliotheken in Nederland besteden in de maand november aandacht aan het boek en proberen bezoekers ertoe aan te zetten de roman te gaan lezen.

ANP
Annejet van der Zijl. beeld Wikipedia, Anja van Wijgerden
Annejet van der Zijl. beeld Wikipedia, Anja van Wijgerden

De roman, die vertelt over de onmogelijke liefde tussen een Nederlandse vrouw en een Surinaamse man, zal bovendien massaal worden uitgedeeld aan bezoekers van de bibliotheken. Ook krijgen veel middelbare scholieren een exemplaar van de roman. Het gaat in totaal om vele honderdduizenden exemplaren waarin ”Sonny Boy” wordt verspreid, maakte boekenkoepel CPNB maandagavond bekend. Voor jongere scholieren wordt een ander boek gekozen, die titel wordt later bekendgemaakt.

sonnyboy.jpg

CPNB-directeur Eveline Aendekerk maakte het nieuws bekend op het feest ter gelegenheid van het 25-jarig schrijverschap van Van der Zijl. De auteur is in november de ambassadeur van de actie, die voor de achttiende keer wordt georganiseerd. „Bij eerdere edities stond het gekozen boek in het kader van een thema voor dat jaar, maar dat thematische karakter is voor 2023 losgelaten, juist om het brede gesprek aan te kunnen gaan”, aldus Aendekerk.

”Sonny Boy” vertelt het waargebeurde liefdesverhaal van de Surinaamse immigrant Waldemar Nods en de zeventien jaar oudere Nederlandse vrouw Rika van der Lans. Het verhaal speelt zich af in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw.

In Nederland zijn tot nu toe al meer dan 600.000 exemplaren van ”Sonny Boy” verkocht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer