Nu ook abonnement op Instagram en Facebook mogelijk
Het idee dat sociale media gratis zijn is achterhaald. Zondag kondigde Meta-topman Mark Zuckerberg aan dat Instagram en Facebook geld gaan vragen voor een blauw vinkje.
Waarom gaan sociale media geld vragen?
Ze willen op deze manier minder afhankelijk worden van adverteerders, waar ze het grootste deel van de inkomsten vandaan halen.
Bedrijven zijn angstiger geworden om op sociale platformen te adverteren doordat de kanalen vaak negatief in het nieuws komen. Denk aan de vele scheldpartijen en het nepnieuws dat er rondgaat.
Ook zijn ze bang voor de komst van een mogelijke recessie. Meta ontsloeg afgelopen maanden al 11.000 medewerkers.
Daarnaast speelt bij Facebook en Instagram dat Apple de besturingssystemen zo heeft aangepast dat gebruikers minder goed online te volgen zijn. Daardoor zijn ze minder interessant voor adverteerders.
Twitter, Snapchat en Telegram kennen al een abonnementsmodel voor bepaalde extra’s. Instagram en Facebook komen daar nu bij.
Wat houdt een blauw vinkje in?
Het vinkje laat zien dat de persoon achter een account geverifieerd is. Na het tonen van een identiteitsbewijs, en betaling van ongeveer 11 euro per maand, krijgt de gebruiker een badge op het profiel. Zo kan iedereen zien dat we te maken hebben met onze premier, en niet een van de vele personen die zich voordoet als Mark Rutte. Profielen die zich voordoen als de premier worden opgespoord en verwijderd.
Meta laat weten dat er nog meer voordelen zitten aan het blauwe vinkje. Zo krijgen betalende gebruikers sneller toegang tot de klantenservice van het bedrijf. Wie ooit probeerde in contact te komen met Facebook of Instagram weet hoe lastig dat op dit moment is.
Profielen met een vinkje worden in de zoekfunctie en in reacties onder berichten beter zichtbaar dan accounts zonder het de blauwe badge.
Wie gaan er gebruikmaken van de dienst?
Iemand die maar zo nu en dan iets op Instagram of Facebook plaatst, zal niet snel voor een vinkje betalen. Voor mensen die erg afhankelijk zijn van de platforms is dit een ander verhaal. Zeker influencers, personen die via sociale media producten aanbieden, hebben veel baat bij het tegengaan van nepprofielen en meer zichtbaarheid.
De minimumleeftijd voor een vinkje is 18 jaar. De dienst wordt eerst getest in Australië en Nieuw-Zeeland, later wordt het uitgebreid naar meer landen. Het is nog niet bekend wanneer het in Nederland beschikbaar komt.
Wordt dit een succes?
Niet als Mark Zuckerberg het voorbeeld van Elon Musk volgt. De nieuwe topman van Twitter voerde ook een abonnementsmodel in voor blauwe vinkjes. De invoering van Twitter Blue leidde tot grote chaos. Iedereen die betaalde kreeg, zonder extra controle, een blauw vinkje. Hierdoor kon iedereen zich voordoen als minister-president Rutte, en door het vinkje leken ze ook nog eens allemaal echt te zijn.
Die kant lijkt het bij Instagram en Facebook niet op te gaan. Ook al is het abonnement bij Meta duurder dan bij Twitter, het is beter uitgedacht. Ook komt Meta een stuk minder grillig over dan het bedrijf van Musk.