En Mirjam, de profetes, Aarons zuster, nam een trommel in haar hand; en al de vrouwen gingen uit, haar na, met trommelen en met reien.
Uitleg
Een profetes en een hogepriester. Twee kinderen van Amran en Jochebed. En uit de Bijbel weten we dat ook Mozes een zoon was van deze twee godvrezende mensen. Alle drie hebben ze een belangrijke plaats gehad onder het verbondsvolk Israël op weg naar het beloofde land. Mirjam en Aäron, twee mensen die de HEERE vreesden. Mirjam was het die aan de oever van de Nijl stond, terwijl haar broer in het biezen kistje in die rivier dreef. Zij was het die er voor zorgde dat haar moeder de eerste jaren Mozes groot kon brengen. En weer later was het Aäron die samen met zijn broer Mozes naar de Farao ging om te pleiten voor het volk.
Hier treffen we ze zingend aan. Mirjam de profetes, ze heeft een trommel in haar hand en ze gaat uit met al de vrouwen. Ze danken de HEERE: Zingt de Heere; want Hij is hogelijk verheven Hij heeft het paard, met zijn ruiter in de zee gestort.
Dit is het danklied van de verlosten wat klinkt terwijl de HEERE grote wonderen heeft gedaan. Hier profeteert Mirjam werkelijk, namelijk ze verkondigt de grote daden van de HEERE. Dit roept herinneringen op aan het laatste bijbelboek Openbaring, waar in Openbaring 15:3 gesproken wordt van het gezang van Mozes en het Lam aan de glazen zee. Daar zingt het gemengde hemelkoor van Jood en heiden het lied van Mozes en het Lam.
Er is ook een schaduwzijde aan deze grote vrouw en haar broer de hogepriester Aäron. Dat lezen we in Numeri 12. In deze momenten handelt ze niet als een profetes, integendeel! Samen met haar broer Aäron spreken ze tegen Mozes over zijn vrouw, de Cuschietische Zippora.
De Schrift verzwijgt deze donkere kant niet! Zeker we hebben ook het andere getuigenis, maar het is treffend dat we beide horen. Het laat zien dat ook zij van genade moest leven. Hierin was ze niet ter navolging. Wel in haar bezingen van Gods grote verlossingsdaden aan de Schelfzee. Zo worden wij geroepen om Gods grote daden in Christus Jezus te bejubelen.
Zingen: Psalm 98:2
Vraag: Een uitdrukking zegt: kun je zingen, zing dan mee. Doen we dat ook vanwege het heil in Christus Jezus?
Twee namen, daar zet de schrijver van Hebreeën het bekende hoofdstuk over de geloofsgetuigen mee in. Twee broers. Die beide een offer brachten. Zeker, het waren twee verschillende offers. De één bracht een spijsoffer (Kaïn) en de ander een dierenoffer (Abel). Ik denk niet dat dit het verschil uitmaakte.
Hier is sprake van een bekende tweeling: Jakob en Ezau. Op het moment dat deze woorden klinken is er heel veel gebeurd. We kunnen woorden noemen als ‘bedrog, haat, verbittering, vlucht’. Hier is het moment dat Ezau en Jakob elkaar weer ontmoeten. Jakob had een geschenk aan Ezau gegeven. Hij was er niet helemaal gerust op hoe ...
Broer en zus. Beiden kinderen van Bethuel. Familie van Abraham. Wonderlijk was de weg voor de knecht van Abraham verlopen. We weten met welke opdracht hij richting Mesopotamië was gegaan: een vrouw voor Izak. Zo kwam hij daar aan bij de fontein en daar ontmoette hij voor de eerste keer Rebekka. Toen hij besefte wie zij was, wist ...
Jakobus en Johannes. Twee apostelen en twee broers. Het is niet voor de eerste keer dat Markus over hen schrijft. Na de roeping van Simon en Andreas volgt de roeping van Jakobus en Johannes. Twee vissers. Net als hun vader Zebedeüs. Toen de Heere Jezus hen riep waren ze bezig in het schip: het herstellen van de ...
Een profetes en een hogepriester. Twee kinderen van Amran en Jochebed. En uit de Bijbel weten we dat ook Mozes een zoon was van deze twee godvrezende mensen. Alle drie hebben ze een belangrijke plaats gehad onder het verbondsvolk Israël op weg naar het beloofde land. Mirjam en Aäron, twee mensen die de HEERE vreesden. ...
Deze woorden lezen we in de enige gelijkenis waarin iemand een naam draagt: Lazarus. Dat zal niet zonder reden zijn! Zijn naam betekent: God helpt. De rijke man draagt geen naam en de bedelaar wel. Aangrijpend om te lezen wat er met Lazarus gebeurt. Hij lag voor de poort, zo denken wij vaak en dat is waar, maar dan ...
Drie keer lezen we in de Bijbel (het Evangelie van Johannes) over de latere apostel Thomas. Zijn Aramese naam wordt in het Grieks vertaald met Didymus en betekent ‘tweeling’. Over de andere helft van de tweeling weten we niets. Maar … over Thomas horen we wel meer. Zoals gezegd lezen we drie keer over hem, in Johannes 11, 14 ...
Zaterdag: Mirjam en A�ron
Exodus 15:20
Uitleg
Een profetes en een hogepriester. Twee kinderen van Amran en Jochebed. En uit de Bijbel weten we dat ook Mozes een zoon was van deze twee godvrezende mensen. Alle drie hebben ze een belangrijke plaats gehad onder het verbondsvolk Israël op weg naar het beloofde land. Mirjam en Aäron, twee mensen die de HEERE vreesden. Mirjam was het die aan de oever van de Nijl stond, terwijl haar broer in het biezen kistje in die rivier dreef. Zij was het die er voor zorgde dat haar moeder de eerste jaren Mozes groot kon brengen. En weer later was het Aäron die samen met zijn broer Mozes naar de Farao ging om te pleiten voor het volk.
Hier treffen we ze zingend aan. Mirjam de profetes, ze heeft een trommel in haar hand en ze gaat uit met al de vrouwen. Ze danken de HEERE: Zingt de Heere; want Hij is hogelijk verheven Hij heeft het paard, met zijn ruiter in de zee gestort.
Dit is het danklied van de verlosten wat klinkt terwijl de HEERE grote wonderen heeft gedaan. Hier profeteert Mirjam werkelijk, namelijk ze verkondigt de grote daden van de HEERE. Dit roept herinneringen op aan het laatste bijbelboek Openbaring, waar in Openbaring 15:3 gesproken wordt van het gezang van Mozes en het Lam aan de glazen zee. Daar zingt het gemengde hemelkoor van Jood en heiden het lied van Mozes en het Lam.
Er is ook een schaduwzijde aan deze grote vrouw en haar broer de hogepriester Aäron. Dat lezen we in Numeri 12. In deze momenten handelt ze niet als een profetes, integendeel! Samen met haar broer Aäron spreken ze tegen Mozes over zijn vrouw, de Cuschietische Zippora.
De Schrift verzwijgt deze donkere kant niet! Zeker we hebben ook het andere getuigenis, maar het is treffend dat we beide horen. Het laat zien dat ook zij van genade moest leven. Hierin was ze niet ter navolging. Wel in haar bezingen van Gods grote verlossingsdaden aan de Schelfzee. Zo worden wij geroepen om Gods grote daden in Christus Jezus te bejubelen.
Zingen: Psalm 98:2
Vraag: Een uitdrukking zegt: kun je zingen, zing dan mee. Doen we dat ook vanwege het heil in Christus Jezus?
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Ka�n en Abel
Twee namen, daar zet de schrijver van Hebreeën het bekende hoofdstuk over de geloofsgetuigen mee in. Twee broers. Die beide een offer brachten. Zeker, het waren twee verschillende offers. De één bracht een spijsoffer (Kaïn) en de ander een dierenoffer (Abel). Ik denk niet dat dit het verschil uitmaakte.
Het zal ...
-Woensdag: Woensdag: Jakob en Ezau
Hier is sprake van een bekende tweeling: Jakob en Ezau. Op het moment dat deze woorden klinken is er heel veel gebeurd. We kunnen woorden noemen als ‘bedrog, haat, verbittering, vlucht’. Hier is het moment dat Ezau en Jakob elkaar weer ontmoeten. Jakob had een geschenk aan Ezau gegeven. Hij was er niet helemaal gerust op hoe ...
-Donderdag: Donderdag: Laban en Rebekka
Broer en zus. Beiden kinderen van Bethuel. Familie van Abraham. Wonderlijk was de weg voor de knecht van Abraham verlopen. We weten met welke opdracht hij richting Mesopotamië was gegaan: een vrouw voor Izak. Zo kwam hij daar aan bij de fontein en daar ontmoette hij voor de eerste keer Rebekka. Toen hij besefte wie zij was, wist ...
-Vrijdag: Vrijdag: Jakobus en Johannes
Jakobus en Johannes. Twee apostelen en twee broers. Het is niet voor de eerste keer dat Markus over hen schrijft. Na de roeping van Simon en Andreas volgt de roeping van Jakobus en Johannes. Twee vissers. Net als hun vader Zebedeüs. Toen de Heere Jezus hen riep waren ze bezig in het schip: het herstellen van de ...
-Zaterdag: Zaterdag: Mirjam en A�ron
Een profetes en een hogepriester. Twee kinderen van Amran en Jochebed. En uit de Bijbel weten we dat ook Mozes een zoon was van deze twee godvrezende mensen. Alle drie hebben ze een belangrijke plaats gehad onder het verbondsvolk Israël op weg naar het beloofde land. Mirjam en Aäron, twee mensen die de HEERE vreesden. ...
-Zondag: Zondag: Wie is mijn broeder?
Deze woorden lezen we in de enige gelijkenis waarin iemand een naam draagt: Lazarus. Dat zal niet zonder reden zijn! Zijn naam betekent: God helpt. De rijke man draagt geen naam en de bedelaar wel. Aangrijpend om te lezen wat er met Lazarus gebeurt. Hij lag voor de poort, zo denken wij vaak en dat is waar, maar dan ...
-Maandag: Maandag: Didymus en...?
Drie keer lezen we in de Bijbel (het Evangelie van Johannes) over de latere apostel Thomas. Zijn Aramese naam wordt in het Grieks vertaald met Didymus en betekent ‘tweeling’. Over de andere helft van de tweeling weten we niets. Maar … over Thomas horen we wel meer. Zoals gezegd lezen we drie keer over hem, in Johannes 11, 14 ...