Cultuur & boekenKantoortijgers
„Een chaotische kantoordag overleef je met een glimlach”

Werken bij een groot bedrijf kan een hele opgave zijn. Zowel collega’s als managers komen en gaan. Tegelijk ligt de werkdruk hoog. Hoe voorkom je dat je niet verdrinkt in de hectiek van alledag?

18 November 2022 18:51Gewijzigd op 18 November 2022 19:00
Plezier hebben met je collega’s; belangrijk, stelt Durlinger. beeld ANP, Jeroen Jumelet
Plezier hebben met je collega’s; belangrijk, stelt Durlinger. beeld ANP, Jeroen Jumelet

In zijn boek ”De survivalgids voor kantoortijgers” geeft Koen Durlinger tips om de werkdag door te komen. Hij kent het klappen van de zweep; soms werkte hij zelfs zestig uur in de week. Sinds een paar jaar doet Durlinger het wat dat betreft bewust rustiger aan. „Met mijn boek wil ik werknemers helpen om hun werkende leven ook bewuster vorm te geven.”

Je gebruikt in je boek veel survivaltermen. Is het tegenwoordig echt een kwestie van overleven?

„In Nederland kennen we niet zo’n afrekencultuur als in Amerika. Je wordt niet na één misser ontslagen, maar ook hier kijken bedrijven vooral naar het resultaat. Werknemers moeten dus presteren en daar komt vaak stress bij kijken. Het is de kunst om met die druk om te gaan. Dat hangt vooral af van hoe je je een weg baant binnen de kantoorjungle. Dat is op zekere hoogte een kwestie van overleven.”

Je schrijft dat de werknemer meer dan vroeger last heeft van onzekerheid. Hoe zit dat?

18806170.JPG
Koen Durlinger. beeld Ton van Til

„Die onzekerheid heeft drie oorzaken. De eerste: de arbeidsmarkt. We kampen nu weliswaar met een personeelstekort, maar ik merk dat er een kentering gaande is. Vooral bij techbedrijven komen veel medewerkers al op straat te staan. Baanzekerheid wordt steeds minder vanzelfsprekend.

Het tweede punt: thuiswerken. Nieuwe werknemers weten niet precies hoe dit in een bedrijf geregeld is, maar ook collega’s die al jarenlang binnen een onderneming actief zijn, gaan vaak onwennig met deze nieuwe vorm van werken om.

De derde reden: leidinggevenden vinden het steeds moeilijker om het personeel te begeleiden. Onvoldoende adequate aanstu-
ring zorgt eveneens voor onzekerheid bij de werknemer. Die weet niet wat er van hem wordt verwacht.”

Je noemt in je boek aardig wat do’s en dont’s. Kun je van beide een voorbeeld noemen?

„Een aanrader is om het vooral leuk te hebben met je collega’s. Een leuke werksfeer draagt eraan bij dat je met plezier naar je werk gaat. Tegelijkertijd: pas op voor romantiek op de werkvloer. 
Een liefdesrelatie met een collega die tegen de klippen loopt, kan 
de sociale samenhang binnen een bedrijf flink verstoren. Als hierdoor een team niet meer functioneert, dupeer je daarmee ook andere werknemers. Vergeet niet dat je je collega’s juist hard nodig hebt.”

Veel mensen zijn zelfs buiten werktijd nog met hun werk bezig. Heb je voor hen ook advies?

„Sluit de werkdag bewust af. Als je op kantoor hebt gewerkt is dat niet moeilijk; op een gegeven moment loop je het pand uit. Als je thuiswerkt in een apart kamertje: trek vooral de deur achter je dicht. Het is een symbolische handeling, maar zo sluit je de werkdag echt af in je hoofd. Werk je aan de keukentafel? Loop dan een rondje in je wijk alsof je van je werk naar huis loopt.”

Je schrijft dat leidinggevenden ook lastig hun weg vinden in de kantoorjungle. Ga je voor hen een volgend boek schrijven?

„Daarvoor kan ik te weinig putten uit eigen ervaring. Maar als ik het zou doen, doe ik dat –net als nu– op een speelse en humoristische manier. De meeste managementboeken zijn gortdroog, terwijl plezier op de werkvloer zo belangrijk is. In boeken over werk moeten kunnen een lach en lichtvoetigheid daarom eigenlijk niet gemist worden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer