Economiezonne-energie

Teruglevertarief zonnestroom nog altijd geen wettelijke garantie

Energieleverancier Eneco gaat vanaf volgende week de vergoeding voor teruggeleverde zonnestroom aan het net fors verlagen. Mag dat zomaar?

2 September 2022 19:50
Een installateur plaatst zonnepanelen op het dak van een woning. beeld ANP, Jeffrey Groeneweg
Een installateur plaatst zonnepanelen op het dak van een woning. beeld ANP, Jeffrey Groeneweg

Zonnepanelen op het dak van een woning produceren zonne-energie die door het betreffende huishouden wordt gebruikt. Op dagen dat de zon veel schijnt, veelal in de zomer, wekken de zonnecellen meer stroom op dan het huishouden nodig heeft.

Deze overtollige energie levert het huishouden dan terug aan het net. Energiebedrijven hanteren verschillende tarieven voor de teruggeleverde stroom. Tot en met deze week ontvangen klanten van Eneco voor die zonnestroom het tarief dat zij zelf betalen.

Daar komt vanaf volgende week dus verandering in. Klanten krijgen per teruggeleverde kilowattuur zonnestroom voortaan 9 cent. Sommige huishoudens wekken jaarlijks tot wel honderden kilowatturen stroom op die ze zelf niet gebruiken. Die lopen zo honderden euro’s mis door deze tariefwijziging.

Salderingsregeling

Echter, lang niet alle huishoudens met zonnepanelen gaan het verlaagde teruglevertarief voelen in de portemonnee. Door de zogeheten salderingsregeling mag een huishouden de teruggeleverde zonnestroom aan het eind van het jaar aftrekken van het eigen energiegebruik. De meeste huishoudens verbruiken altijd nog meer stroom dan dat ze terugleveren. Die moeten dus alleen voor het stroomgebruik dat onder de streep overblijft betalen en gaan dus niets van de tariefverlaging merken.

Dat ligt anders voor huishoudens die op jaarbasis meer energie terugleveren dan ze gebruiken. Zij krijgen een terugleververgoeding voor het overschot aan stroom dat onder de streep overblijft. Zij gaan, als ze klant zijn van Eneco, dus wel het nodige merken van het teruggeschroefde teruglevertarief. De schattingen lopen uiteen, maar over het algemeen wordt er van uitgegaan dat enkele honderdduizenden huishoudens in Nederland zonnestroom terugleveren aan het net.

Bij Eneco levert 22 procent van de klanten meer stroom dan dat ze gebruiken, laat woordvoerster Rianne de Voogt weten. Het merendeel wordt dus niet geraakt door het nieuwe teruglevertarief. „De meeste huishoudens kiezen voor een aantal zonnepanelen dat past bij het eigen verbruik.”

Het energiebedrijf merkt dat veel klanten zorgen hebben, zegt De Voogt. „Maar aan de salderingsregeling veranderen wij niets. Zodra het klanten duidelijk is dat we alleen het tarief van het jaarlijkse stroomoverschot verlagen, zijn veel zorgen al weggenomen.”

De Voogt benadrukt dat Eneco jarenlang het hoogste tarief van de markt hanteerde om de aanschaf van zonnepanelen aantrekkelijker te maken. „We zien dat het gros van de klanten inmiddels zonnepanelen heeft. Daarbij kost het inmiddels meer dan dat het ons oplevert. Stroom levert op de dag minder op dan in de avond, terwijl we wel een hoog teruglevertarief betalen voor dagstroom.”

Het gewijzigde teruglevertarief gaat gelden voor alle klanten, of ze nu een vast of variabel contract hebben. Klanten met een vast contract hoeven niet de gebruikelijke opzegboete te betalen, aldus De Voogt. „Hoewel ons nieuwe tarief marktconform is, staat het klanten dus vrij om voor een andere leverancier te kiezen.”

Vacuüm

Overstappen is inderdaad een te overwegen optie, zegt Gerard Spierenburg, woordvoerder van de Consumentenbond. „Soms kan een leverancier weliswaar een hoog stroomtarief hanteren, maar tegelijk een nog ruimer teruglevertarief betalen. Als je dus meer teruglevert dan dat je verbruikt, loont het om hier goed naar te kijken.”

Een energieleverancier mag tussentijds het tarief van de terugleververgoeding wijzigen, weet Spierenburg. Er was wel regelgeving die voorschreef dat een consument 70 procent van het kale tarief moet terugkrijgen, maar die gold tot 2014. „Totdat er een nieuwe energiewet is, verkeren we in een vacuüm. Energiebedrijven, zoals Eneco, kunnen hier een slaatje uit slaan door de consument een lagere vergoeding te betalen.”

In de nieuwe Energiewet, die vermoedelijk in 2025 in werking zal treden, zal er weer een minimumtarief voor teruggeleverde stroom worden opgenomen. Wat de Consumentenbond betreft, duurt dit te lang. „We roepen energieminister Jetten op om al eerder met zo’n ondergrens te komen”, aldus Spierenburg. „Toenmalig minister Wiebes stelde in 2020 al een minimum voor van 80 procent van het kale leveringstarief.”

Vattenfall

Veel energiebedrijven morrelen vooralsnog niet aan de terugleververgoeding. Vattenfall, een van de grote energieleveranciers, verhoogt het tarief zelfs van 7 naar 16,8 cent. „We geven een redelijke vergoeding voor teruggeleverde stroom”, licht woordvoerder Robert Portier toe. „Nu de prijzen van elektriciteit stijgen, denken we dat een hogere vergoeding op zijn plaats is.”

Volgens Spierenburg heeft die verhoging niet al te veel om het lijf. Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek eerder dat vijf van de in totaal dertig leveranciers minder dan 15 procent van het kale leveringstarief betalen. Spierenburg: „Daar zat Vattenfall ook bij. Eigenlijk is de verhoging nog aan de magere kant.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer