Paradepaardje bevordert schone en stille bouwplaats
Een oranje graafmachine op een bouwplaats grijpt, draait en kiept. Een leek ziet niets bijzonders, maar een kenner smult ervan. Hier is de eerste zware volledig elektrische graafmachine van Nederland aan het werk.
Bouwers zetten de graafmachine, de Cat 320 NG Z-Line, in bij de aanleg van een nieuwe snelweg bij Rotterdam. Rijkswaterstaat en bouwcombinatie De Groene Boog verbinden hier met 11 kilometer nieuw asfalt de A16 aan de A13.
De Tesla onder de graafmachines was de eerste grote elektrische machine die op de bouwplaats in gebruik werd genomen. Inmiddels zorgen veel meer stekkermachines voor een schonere en stillere werkomgeving. De bouwers maken onder meer gebruik van een elektrische variant van een hijskraan, een veegwagen en een wals. Complete laadpleinen moeten het elektrische materieel efficiënt van stroom voorzien.
Het niet-elektrische bouwmaterieel en de vrachtwagens stoten zo min mogelijk CO2 uit. Ze rijden volledig op HVO-brandstof, een biodiesel. Die brandstof bespaart 89 procent CO2 ten opzichte van diesel. Voertuigen van leveranciers en onderaannemers draaien in veel gevallen nog wel op reguliere diesel.
De verlengde A16 moet ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met tunnel worden. Terwijl een tunnel, met tientallen verschillende elektrische systemen, normaal gesproken de hoeveelheid energie van een gemiddelde woonwijk verbruikt.
Om de Rottemerentunnel energieneutraal te maken, wordt het stroomverbruik tot een minimum beperkt. Lichter asfalt en een speciale coating op de tunnelwanden moeten er bijvoorbeeld voor zorgen dat de ledlampen in de tunnel minder fel hoeven te schijnen.
De energie die nog wel nodig is, wordt straks met zonnepanelen opgewekt. Op drie plekken langs de nieuwe snelweg komen daarom zonnevelden.
serie Bouwput A16 Rotterdam
Het Reformatorisch Dagblad neemt een kijkje bij de nieuwe verbinding tussen de A16 en de A13. Aflevering 5: paradepaardje.