Hypermoderne tunnel op 8800 palen
Een argeloze voorbijganger weet niet wat hij ziet. Tientallen pilaren van verschillende lengte steken boven het water in de bouwkuip uit. Ze lijken gemaakt van een kalkachtige substantie.
Het gaat niet om een natuurkundig of geologisch verschijnsel; het is het prille begin van de aanleg van de noordelijke toerit van de Rottemerentunnel. Rijkswaterstaat en bouwcombinatie De Groene Boog werken hier aan een nieuw stuk snelweg bij Rotterdam. Met 11 kilometer nieuw asfalt verbinden ze de A16 aan de A13.
De pilaren in de bouwkuip zijn de bovenste gedeelten van funderingspalen. Bouwers boorden zo’n 8800 palen om de toekomstige tunnel van ruim 2 kilometer de nodige stabiliteit te geven.
De witte bovenkant van de palen is een restant grout, betonachtig materiaal. Het betonmengsel dat rond de palen is aangebracht, zorgt voor verankering van de palen in de grond. Duikers spuiten straks het overschot grout van de palen af. Dat is een tijdrovende klus. Maar egale palen zijn nodig om de tunnelvloer op te kunnen storten.
Auto’s moeten veilig over deze vloer kunnen rijden. Daarom telt de hypermoderne tunnel straks 54 verschillende elektrische systemen. Ingenieurs gebruiken een virtueel 3D-model om de verlichting, camera’s en matrixborden van de tunnel te testen.
Een ongeluk of een brand in een tunnel kan grote gevolgen hebben. Daarom moeten de veiligheidssystemen feilloos werken. Bij een calamiteit gaan bijvoorbeeld de slagbomen dicht en gaat de verlichting feller schijnen. Ook de blusinstallaties, het omroepsysteem en de ventilatoren mogen niet haperen. Een druk op de knop moet voldoende zijn om de systemen in werking te zetten.
Virtueel staat alles klaar. De eerste auto rijdt naar verwachting pas in 2025 door de tunnel.