Met nieuwe app kan ook dove alarm slaan
Om de bereikbaarheid van alarmnummer 112 te vergroten, lanceerde de politie woensdag de 112NL app. Deze is bedoeld voor mensen die weinig of niets horen, een spraakgebrek hebben of geen Nederlands en geen Engels spreken.
Na het downloaden van de 112NL app, vult iemand zijn naam, mobiele nummer en voorkeurstaal in. Verder geeft hij aan of hij moeite heeft met horen of spreken.
Als de gebruiker in een noodsituatie is, belt hij in de app 112. In plaats van de melding via spraak te behandelen, kan de centralist nu een chatgesprek starten. Voor mensen die de Nederlandse en Engelse taal niet beheersen, wordt de tekst automatisch vertaald vanuit 109 talen.
Het is niet zo dat doven met de nieuwe app voor het eerst de meldkamer kunnen bereiken. Tot nu toe gebruikten doven en slechthorenden in noodsituaties veelal de Tolkcontact-app om in contact te komen met de alarmcentrale. Dit gebeurt via tekstberichten of via een beeldverbinding met een tussenpersoon die als tolk Nederlandse Gebarentaal (NGT) fungeert. Het grote nadeel van deze dienst is dat de beeldverbinding niet beschikbaar is na 20.00 uur.
Pop-upmelding
Belangenorganisaties voor dove en slechthorende mensen hebben de nieuwe 112NL app niet direct omarmd. Dit omdat de pop-upmelding in het telefoonscherm om naar de chatfunctie te gaan niet bij alle toestellen werkt. Omdat de centralist ook zegt dat ze de chatfunctie moeten openen is dit geen probleem voor mensen die horen. Voor dove en slechthorende mensen is dat echter geen optie, zij moeten die melding via pop-up krijgen. Dovenschap postte woensdagavond een filmpje op Twitter waarin de organisatie doven en zeer slechthorenden oproept om nog geen gebruik te maken van de app totdat dit probleem verholpen is. Ook Stichting Hoormij geeft aan dat de app op dit vlak verbetering nodig heeft.
De politie is op de hoogte van de problemen, geeft politiewoordvoerder Wendy Gehrmann desgevraagd aan. „Op de Samsung Galaxy S8 en S9 wordt de melding dat er wordt overgeschakeld naar de chat niet getoond. We werken er hard aan om dit op te lossen.”
Er gaan al jaren stemmen op voor een betere bereikbaarheid van hulpdiensten voor mensen met een spraak- of gehoorbeperking. Zo riep een aantal belangenverenigingen in 2019 op tot volledige toegankelijkheid van het noodnummer voor iedereen.
Ook centralisten in de meldkamer gaven al langer aan dat er iets moest gebeuren, zegt Gehrmann. „Meldingen door mensen die geen Nederlands en Engels spreken, waren bijvoorbeeld erg lastig.”
Wouter Bolier, beleidsmedewerker bij Ieder(in), een koepelorganisatie voor mensen met een beperking, vindt dat de nieuwe app in een behoefte voorziet. „Vooral mensen met een spraakbeperking weten de al bestaande Tolkcontact-app niet altijd te vinden. Voor hen is de 112NL app een goede oplossing.” Donderdagmiddag zat Bolier met de politie om tafel om te bespreken welke knelpunten er nog zijn voor doven en zeer slechthorenden. Hij geeft aan dat het gesprek meer duidelijkheid heeft gegeven. „De politie heeft op internet een overzicht gepubliceerd van toestellen waarop de 112NL-app goed werkt. We blijven samen met de politie verder kijken naar verbeterpunten.”