EconomieGezinsenergie

Uitleg: Einde bedenktijd Gezinsenergie

Klanten van Gezinsenergie en andere wederverkopers die stroom en gas betrokken bij het failliete Anode Energie, mogen vanaf 12 januari overstappen. Zeven vragen.

12 January 2022 09:04
Klanten van Gezinsenergie en andere wederverkopers van het failliete Anode Energie zijn geschrokken van de hoge tarieven die zij –tijdelijk– voor gas en stroom moeten betalen. beeld ANP, Rob Engelaar
Klanten van Gezinsenergie en andere wederverkopers van het failliete Anode Energie zijn geschrokken van de hoge tarieven die zij –tijdelijk– voor gas en stroom moeten betalen. beeld ANP, Rob Engelaar

Faillissementen bij energiebedrijven, hoe zit dat ook al weer?

Sinds 29 oktober zijn zeven relatief kleine energiebedrijven failliet gegaan. Het gaat om Welkom Energie, Enstroga, Allure Energie, Anode Energie, SEPA Green Energy, FENOR Energie en Naked Energy. In de meeste gevallen is de ondergang te wijten aan de explosief gestegen prijzen voor gas en elektriciteit. De bedrijven kwamen in de knel doordat ze met hun afnemers langetermijnafspraken hadden voor veel lagere prijzen dan waarvoor ze in de huidige markt kunnen inkopen.

Anode Energie deed zaken met wederverkopers. Wat zijn dat?

Wederverkopers zijn een tussenschakel tussen de gebruiker (vooral consumenten, soms ook bedrijven) en het energiebedrijf. Zij leveren niet zelf stroom en gas, maar zijn wel het aanspreekpunt voor de klant. Wederverkopers voor Anode waren AGEM, Ampeer, Bliq, Green Dutch Energie, Gezinsenergie, Hilverstroom en Nedergie.

Wat gebeurt er op 12 januari?

Dan verloopt de wettelijke bedenktijd van 30 dagen die inging toen energieleverancier VanHelder op 13 december de klanten van Anode overnam. In die 30 dagen is de levering van gas en stroom gegarandeerd, maar zitten de klanten wel vast aan de overnemende partij. Vanaf 12 januari zijn ze vrij om over te stappen. Gezinsenergie is tussenschakel voor alle ex-klanten van Anode.

Ik ben klant van Gezinsenergie. Moet ik overstappen?

Overstappen mag maar hoeft niet. U kunt gewoon bij Gezinsenergie blijven. Klanten zijn geschrokken van de fors hogere tarieven die zij bij dit bedrijf tot 31 januari voor stroom en gas moeten betalen. Maar die zijn tijdelijk en verklaarbaar. Gezinsenergie moest voor deze overbruggingsperiode namelijk energie inkopen op een ongunstig moment, toen de prijzen van stroom en gas op de groothandelsmarkt heel hoog waren. Inmiddels biedt Gezinsenergie vanaf 1 februari een jaarcontract aan met aanmerkelijk lagere tarieven.

Overigens heeft de christelijke achterban vaak een extra reden om voor Gezinsenergie te kiezen: het bedrijf ondersteunt het werk van de stichting Stéphanos in Malawi.

Zijn andere bedrijven goedkoper?

Dat kunt u zelf nagaan op verschillende vergelijkingssites, zoals gaslicht.com of consumentenbond.nl/energie-vergelijken. Let wel op de precieze voorwaarden, zodat u geen appels met peren vergelijkt. Tarieven verschillen afhankelijk van de periode waarvoor u ze vastzet. En welkomstpremies lijken soms mooier dan ze zijn.

Alle energieleveranciers zijn verplicht om een modelcontract met variabel tarief aan te bieden. Als dit niet via de website van het bewuste bedrijf te vinden is, kunt u het opvragen bij de klantenservice. Zo’n modelcontract ziet er altijd hetzelfde uit, heeft variabele tarieven en een onbepaalde tijd. Daardoor kan de consument tarieven en voorwaarden makkelijk vergelijken.

Wat is nu verstandig, een vast contract of variabele tarieven?

Dat moet u zelf afwegen. Als u een contract afsluit voor één jaar tegen vaste tarieven, weet u waar u aan toe bent. Na een jaar kunt u weer een nieuw contract afsluiten.Een contract voor bijvoorbeeld drie jaar kiezen kan op dit moment goedkoper zijn, maar over een jaar kunnen de tarieven nog lager zijn.

Als u voor variabel gaat, bent u op korte termijn duurder uit. Maar op langere termijn kunnen de stroom- en gasprijzen weer dalen. Als u dan uw tarieven vastzet, bent u misschien voordeliger uit dan wanneer u nu al voor een vast contract kiest.

Hoe weet ik of een energieleverancier betrouwbaar is?

Leveranciers hebben een vergunning van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die kijkt regelmatig of leveranciers zich aan de spelregels houden. Maar de ACM kan niet aangeven of ze het risico lopen failliet te gaan.

In het algemeen gesproken hebben kleine energieleveranciers het moeilijker dan grote partijen. Zij hebben simpelweg minder buffer om de risico’s op prijsstijgingen van gas en stroom af te dekken. Hoeveel risico een energieleverancier neemt, is voor een consument niet te achterhalen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer