Economiegezinsenergie

Koude douche voor klanten Gezinsenergie

Vlak voor Kerst viel bij de klanten van Gezinsenergie een factuur in de bus voor de overbrugging van stroom- en gaslevering na het omvallen van toeleverancier Anode. Het werd een koude douche.

3 January 2022 10:27
Een gasmeter in een meterkast van een woonhuis. beeld ANP, Koen van Weel
Een gasmeter in een meterkast van een woonhuis. beeld ANP, Koen van Weel

Klanten zien hun maandbedrag vaak meer dan verdubbeld. Het bedrijf spreekt van een tijdelijke situatie, die te wijten is aan de overspannen energiemarkt.​

Gezinsenergie koopt voor zijn klanten, waaronder velen uit de reformatorische gezindte, collectief energie in bij een leverancier. Tot begin december was dat Anode Energie, maar dat bedrijf is failliet verklaard. Anode viel om toen een van zijn eigen leveranciers zijn verplichtingen niet nakwam. Om zijn klanten, waaronder Gezinsenergie, te kunnen blijven bedienen moest Anode plotseling gas inkopen tegen dagprijzen. Die zijn het afgelopen half jaar zo sterk gestegen, dat het bedrijf die niet kon opbrengen.

Op 13 december zijn de 14.000 klanten van Anode –waaronder 9.500 via Gezinsenergie– overgenomen door branchegenoot VanHelder. Gezinsenergie treedt nu voor alle voormalige klanten van Anode als tussenschakel op.

Op sociale media doen verschillende klanten hun beklag over Gezinsenergie. Het bedrijf zou hen een „wurgcontract” aanbieden met „bizar hoge” tarieven waar ze vervolgens 30 dagen aan vast zitten. Ook de voorschotnota voor de periode 13 tot en met 31 december die Gezinsenergie vlak voor Kerst verstuurde, moet het ontgelden.

Eind december is een Facebookgroep ”Benadeelden Anode en Gezinsenergie” gevormd, die „gezamenlijk juridische stappen” wil ondernemen tegen Gezinsenergie. De „opzegtermijn” van 30 dagen is volgens de initiatiefnemers „in veel gevallen niet bindend.” De groep telde maandagochtend 75 leden.

Variabel

Gezinsenergie maakte op 21 december de tarieven bekend die tot eind januari gelden per kilowattuur stroom en per kubieke meter gas. Die bleken fors hoger dan klanten eerder betaalden. Het bedrijf adviseerde de klanten „om nog even variabel te blijven.” Het vastzetten van tarieven voor een jaar zou „in het voorjaar van 2022” weer aantrekkelijk kunnen zijn.

Al binnen een week, op 27 december, verstuurde het bedrijf een nieuwe mailing met daarin het aanbod om vanaf 1 februari de tarieven voor een jaar vast te zetten. De jaartarieven bleken op dat moment een stuk lager dan de januaritarieven. Voor gas scheelt het 77 cent per kubieke meter, voor stroom 24 cent per kilowattuur.

Die snelle verlaging heeft volgens directeur Gijsbert Kamerman van Gezinsenergie alles te maken met de grote prijsschommelingen op de energiemarkt. „Wij moesten in de week voor Kerst gas en stroom inkopen. De prijzen op de groothandelsmarkt waren toen heel hoog, dat kan iedereen controleren. Daarom hebben we beperkt ingekocht – voldoende voor een korte periode. We deden dat op een naar onze mening gunstig moment. Op onze inkoopprijzen zijn onze tarieven voor december en januari gebaseerd.”

Onder meer doordat Rusland een pijpleiding naar Europa afsloot, liep de gasprijs op de groothandelsmarkt daarna korstondig nog verder op. Maar op vrijdag 24 december was sprake van een forse daling toen bleek dat extra schepen met vloeibaar aardgas koers zetten naar Europa.

Hebt u niet te vroeg ingekocht?

„Nee, dat kun je niet zeggen. Een dag later waren we nog duurder uit geweest. Dat de prijzen die vrijdag sterk zouden dalen, was niet te voorzien. De markt is op dit moment volstrekt onvoorspelbaar. Maar we wilden onze klanten wel van die daling laten profiteren, vandaar dat nieuwe aanbod voor een jaarcontract vanaf februari. Dat kan trouwens per dag wijzigen. Op onze website staan de actuele tarieven.”

Eerder wekte u de indruk dat het verstandig is tot later in het voorjaar te wachten, omdat de energiemarkt na de winter waarschijnlijk in een rustiger vaarwater komt.

„Dat kan nog steeds. Wie niets doet, blijft met de markt meebewegen. De variabele prijs voor februari kunnen we pas eind januari bekendmaken. Maar wat de markt in bijvoorbeeld april doet, is volstrekt niet te voorspellen.”

Sommige klanten klagen over contractbreuk omdat ze hun prijs voor langere tijd bij u hadden vaststaan. Er zijn er zelfs die een rechtsgang overwegen. Wat is uw reactie?

„Tegen ons heeft nog niemand dat gezegd. Gezinsenergie is niet zelf de leverancier van gas en stroom, maar wederverkoper. Klanten kunnen weten dat ze een contract hadden met Anode. Dat stond zwart op wit in hun contract en ze konden het ook aan hun bankafschriften zien.

Toen Anode failliet werd verklaard, kreeg de curator twee weken de tijd om een partij te zoeken die de klanten wilde overnemen. Als dat niet was gelukt, had de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de klanten over alle energiebedrijven verdeeld. Dat mensen in de tussentijd gewoon stroom en gas geleverd krijgen, is wettelijk geregeld.

Dat geldt ook voor de 30 dagen dat ze aan de nieuwe leverancier vastzitten. Als ze niet bij ons waren ondergebracht, maar bij een grote partij als Eneco of Vattenfall was dat ook gebeurd. Wie bij ons weg wil, kan vanaf 12 januari overstappen naar een ander bedrijf.”

Het feit dat u zich expliciet richt op christelijke consumenten, heeft bij uw klanten extra vertrouwen gegeven. Sommigen vinden dat dit vertrouwen nu is beschaamd. Wat zegt u tegen hen?

„Ik kan dat begrijpen. Maar er gebeuren dingen waar wij geen invloed op hebben. Bijvoorbeeld dat de energiemarkt zo overspannen is geraakt. Daardoor zijn meerdere Nederlandse bedrijven omgevallen, waaronder Anode. Wij proberen het beste te doen voor onze klanten. Gelukkig hebben veel mensen wél begrip voor onze situatie.”

U bent bezig met de vorming van een sociaal fonds waar mensen die in financiële problemen komen een beroep op kunnen doen. Hoe staat het daarmee?

„Wij hebben zelf 50.000 euro in dat fonds gestort. Onze oproep aan de achterban om steun heeft al zo’n 10.000 euro opgebracht, afkomstig van particulieren, bedrijven en ook enkele diaconieën. Misschien kan het een mooie aanzet zijn om dit breder te trekken. Ook door andere prijsstijgingen komen gezinnen in problemen. Mensen stappen niet snel naar de diaconie. Ik hoop dat het fonds de drempel verlaagt.”

U adverteert paginagroot in het RD om steun voor dat fonds. Kunt u die kosten niet beter besparen om uw klanten tegemoet te komen?

„De verwachting is dat die campagne meer oplevert dan ze kost.”

In uw mails naar uw klanten verwijst u ook naar de verlaging van de energiebelasting op stroom in 2022. Maar dat is toch geen exclusief voordeel bij Gezinsenergie?

„Nee, die verlaging geldt natuurlijk voor iedere consument. Maar mensen willen graag weten wat ze netto moeten betalen. Voor gas gaat de energiebelasting juist met 2 cent per kubieke meter omhoog. Wij hebben zulke veranderingen doorgerekend zodat mensen kunnen zien dat ze vanaf februari een stuk goedkoper uit kunnen zijn dan in december en januari.

Wij kunnen niet alle problemen oplossen. De tarieven voor de eerste zes weken zijn inderdaad heel hoog. Klanten kunnen nu honderden euro’s duurder uit zijn dan tot voor kort, maar dat is tijdelijk. Straks gaat het gemiddeld om 80 tot 100 euro per maand extra.”

Er zijn ook mensen die nog een welkomstpremie tegoed hebben, omdat ze bij u een contract hebben afgesloten. Zijn ze die kwijt?

„Nee, want dat was geen afspraak met Anode maar met ons. Onze klanten houden dus recht op een toegezegde premie, cashback of boetevergoeding toen ze naar ons overstapten.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer