Economie

Energiecollectief mikt op christelijke gezinnen

PAPENDRECHT – Fors bezuinigen op de energierekening, dat wil toch iedereen, zou je denken. Toch is de werkelijkheid anders. Hoewel de energiemarkt al zo’n acht jaar geleden is geprivatiseerd, is pakweg 70 procent van de huishoudens nog nooit van leverancier veranderd.

20 November 2012 11:19Gewijzigd op 15 November 2020 00:21
Kamerman. Foto Gezinsenergie
Kamerman. Foto Gezinsenergie

Deze mensen betalen netjes het standaard variabele tarief aan grote jongens als Essent, Nuon en Eneco. En daarmee zijn ze onnodig duur uit, stelt Gijsbert Kamerman uit Papendrecht. De 36-jarige ondernemer startte in september met Gezinsenergie. Hij is op zoek naar zeker 10.000 gezinnen uit de „christelijke en reformatorische gezindte” die collectief hun stroom en gas willen gaan inkopen.

Energiebedrijven kijken likkebaardend naar deze groep, verklaart Kamerman. „De huishoudens zijn groter dan gemiddeld en gebruiken dus meer energie. Bovendien zijn ze behoorlijk trouw aan een merk, ze stappen niet zomaar over naar een andere leverancier.”

Met overstappen is op zichzelf al flink wat te verdienen. Eind september meldde de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) dat het voordeel voor een gemiddeld huishouden kan oplopen tot 488 euro per jaar. Dat is een veelvoud van wat mensen denken (72 euro).

Kamerman wil nog een stapje verdergaan: hij denkt dat christelijke gezinnen als groep extra kunnen profiteren. Een gemiddeld Nederlands huishouden gebruikt jaarlijks 3500 kilowattuur aan stroom en 1800 kubieke meter aardgas, het doorsnee christelijk gezin zit daar volgens hem zeker boven. Kamerman stapt dus straks met een forse order naar de energiebedrijven. Daarna is het een kwestie van onderhandelen om de laagste prijs en de beste voorwaarden binnen te halen

Met een bundeling die specifiek is gericht op christelijke huishoudens onderscheidt Gezinsenergie zich van andere initiatieven, zoals van de ANWB of de Vereniging Eigen Huis. Kamerman: „Dat zijn hele grote collectieven, maar met een ander type consument. Mensen die daarbij zin aangesloten, switchen heel gemakkelijk. Energiebedrijven zijn daar niet happig op.”

Kamerman erkent dat hij zelf de mensen ook in beweging probeert te krijgen, maar dan niet om daarna snel wéér te veranderen. „Energiebedrijven houden het switchgedrag bij. Notoire overstappers kosten te veel geld, trouwe klanten willen ze graag vasthouden. Ik denk daarom dat ze onze groep meer voordeel willen bieden.”

Tot vorig jaar runde Kamerman een marketingbedrijf dat voor grote energiemaatschappijen op nieuwe klanten joeg. Hij verkocht zijn bedrijf en zit nu min of meer aan de andere kant van de tafel. „Door mijn ervaring in de energiebranche weet ik wat er voor gezinnen te halen is. Maar ik ken ook de bezwaren. Veel mensen zien ertegen op om zich in hun energiekosten te verdiepen. Of ze zijn bang voor fouten, dat ze bijvoorbeeld opeens geen stroom meer krijgen.”

Volgens de ondernemer is die vrees onterecht. „Omzetten is puur een administratieve handeling. Er gaat nergens een knop om, er valt ook niets uit. De overheid garandeert dat je altijd stroom en gas krijgt, mits je je rekeningen betaalt.”

Kamerman wil het plaatje zo eenvoudig mogelijk maken. „Bedrijven komen vaak met bonussen bij overstap. Als dan je contracttermijn afloopt, val je weer in een hoger tarief tenzij je opnieuw overstapt. Wij geven geen cadeautjes, we gaan puur voor de laagste prijs voor stroom, gas en vastrecht. Na afloop van het contract gaan we eerst weer met de huidige partij in onderhandeling. We zoeken bewust een maatschappij die bij onze doelgroep past.”

De klant tekent via Gezinsenergie een contract voor één of drie jaar met het energiebedrijf dat straks de beste aanbieding neerzet. Dat energiebedrijf staat garant voor de levering. Gezinsenergie zelf houdt zich uitsluitend bezig met bemiddeling. Kamerman verwacht in januari de eerste offertes aan geïnteresseerde gezinnen aan te bieden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer