Kerkgangers kijken verschillend aan tegen coronapas bij erediensten
Kerken zijn niet van plan bezoekers een coronatoegangsbewijs te laten tonen. Kerkgangers zijn daar verdeeld over, zo blijkt uit twee nieuwe onderzoeken. De uitkomsten ervan lopen nogal uiteen.
Meer dan driekwart van de kerkbezoekers vindt gebruik van de coronapas bij kerkelijke activiteiten geen goed idee, stelt het Barneveldse bureau Helderblauw. Het is organisator van Kerkenbeurs –een vakbeurs voor beheerders en bestuurders van kerkgebouwen– en uitgever van Kerkmagazine. Het bureau vroeg 459 bezoekers van de beurs en lezers van het magazine wat ze vinden van gebruik van de coronapas bij kerkelijke activiteiten. Niet aan beginnen, zegt 78,4 procent. De vrijheid van godsdienst wordt als reden genoemd, en men vindt kerken ook niet vergelijkbaar met horeca en theaters. Bijna 18 procent is wel positief over gebruik van het toegangsbewijs.
Afstand houden hoeft vanaf zaterdag officieel niet meer, maar veel mensen pleiten voor voorzichtigheid: 58,8 procent vindt „enige afstand” nog steeds wenselijk in het kerkgebouw. Bijna 20 procent wil voorlopig vasthouden aan de 1,5 meter. Wat voor veel kerkgangers wél mag normaliseren, is het zingen: 68,6 procent vindt dat dit weer zou moeten kunnen zoals vóór de coronacrisis.
Het onderzoek is uitgevoerd in aanloop naar een seminar voor kerken over de actuele coronamaatregelen dat dinsdag wordt gehouden in de Grote Kerk in Wageningen. Het is ook via internet te volgen.
Rooms of protestant
In een onderzoek dat het Nederlands Dagblad deze vrijdag presenteerde, zijn de kerkgangers aanzienlijk positiever over de coronapas bij kerkdiensten: geen 18, maar 40 procent is daar voorstander van, volgens een enquête van DirectResearch in opdracht van het ND en van het NPO Radio 1-programma Dit is de Dag (EO). Een coronapas moet dan aantonen dat de bezitter gevaccineerd is of recent een coronabesmetting heeft gehad. Een precies even grote groep –óók 40 procent– is tegen dit scannen van QR-codes bij de ingang van de kerk.
De enquête is uitgevoerd onder een representatieve groep van ruim duizend christenen die minstens één keer per maand naar de kerk gaan. De uitkomsten verschillen per kerk. Onder rooms-katholieken zijn meer (ruim 50 procent) voorstanders van het toegangsbewijs dan onder protestanten. Ruim de helft van de katholieken vindt ook dat gevaccineerden in de ziekenhuizen voorrang moeten krijgen.
Geen tweedeling
Geen enkel kerkverband is van plan met het toegangsbewijs te gaan werken. Zo’n toegangsbewijs past niet bij een kerk waar iedereen binnen mag komen, ingeënt of niet, zegt dr. R. de Reuver, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland, in het ND. „Het is een principiële keuze dat iedereen welkom is. Wel kiezen wij ervoor om afstand te houden en goed te ventileren. Dan kom je zo veilig mogelijk samen.”
„Mensen maken een gewetensvolle afweging rond vaccinatie. Juist in de kerkelijke gemeenschap moet er geen onderscheid zijn tussen de een of de ander”, zei ds. J. Nutma namens de coronawerkgroep van de Christelijke Gereformeerde Kerken vorige week in het Reformatorisch Dagblad.
Om die reden –het vermijden van een tweedeling onder kerkgangers– kiest een deel van de kerkenraden er ook voor geen aparte vakken te reserveren voor mensen die nog op afstand van elkaar willen zitten. Een deel van hen laat de afstandsregel de komende weken los, een ander deel ziet de noodzaak van voorzichtigheid en wil geleidelijk opschalen. Kerken moeten „niet de grenzen van mogelijkheden” opzoeken; zorg voor gepaste afstand, adviseerde vorige week ook het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO).
Vaccinatie
Uit het ND/EO-onderzoek blijkt dat de vaccinatiegraad onder christenen nauwelijks achterblijft bij het landelijk gemiddelde. Van alle Nederlanders van 18 jaar en ouder is 82 procent inmiddels volledig gevaccineerd. Onder christenen is dat 79 procent (terwijl 4 procent al één prik heeft of prikafspraken heeft gemaakt). In de PKN is bijna 90 procent volledig gevaccineerd, rooms-katholieken zitten rond het landelijk gemiddelde, bij enkele orthodox-protestantse kerken ligt het percentage „beduidend lager.”