De vaccinatiecampagne tegen corona is op stoom. Meer dan 12 miljoen prikken zijn gezet. Alle Nederlanders van achttien jaar en ouder zijn uitgenodigd. Volgens minister De Jonge van Volksgezondheid zal iedere Nederlander voor het begin van de herfst volledig kunnen zijn ingeënt.
Inmiddels is de overheid op zoek naar groepen die om een of andere reden nog geen afspraak hebben gemaakt. Op markten kunnen daklozen een prik halen. In de zeehavens is een campagne gestart om opvarenden te vaccineren. En in de zogenoemde Biblebelt wil de overheid mobiele prikstations inzetten om mensen die nog niet zijn ingeënt de mogelijkheid te bieden dit alsnog te laten doen.
Ondanks al die extra inspanningen zal er altijd een groep blijven die geen prik wil hebben. Voor een deel gaat het om mensen die eerst willen afwachten wat de effecten van de coronavaccinatie op langere termijn zijn. De snelheid waarmee het vaccin is ontwikkeld geeft hen geen goed gevoel.
Voor een ander deel betreft het burgers die op meer principiële gronden bezwaar maken tegen vaccinatie. Daarbij gaat het niet alleen om mensen die op grond van hun godsdienstige levensovertuiging inenten afwijzen. Te denken valt aan antroposofen die van mening zijn dat het doorgaans voor het lichaam beter is als het zelfstandig antistoffen ontwikkelt. Zij wijzen vaccinatie meestal niet absoluut af, maar zien het als een allerlaatste optie.
Een deel van de bevindelijk gereformeerden doet dat wel. Vaccinatie strijdt voor hen met het geloof in Gods voorzienigheid. Zij kunnen omwille van hun geweten geen prik halen. De vraag is of de overheid met een speciale campagne deze groep over de streep zal trekken. De bezwaren tegen vaccinatie bij deze mensen zijn verankerd in een diepe overtuiging. Die wordt helaas in de media, bij beleidsmakers en in de publieke opinie niet zelden weggezet als fatalisme. Dat is een grove miskenning van de basis waarop de bezwaren stoelen. Het geloof in de voorzienigheid is niet alleen aanvaarden van wat er in het leven gebeurt, maar ook een vast vertrouwen dat God door alle moeiten en zorgen leidt. Daarvoor zal de overheid respect moeten tonen.
Dat geldt overigens niet alleen voor de overheid, maar ook voor media en maatschappelijke organisaties. Minister De Jonge heeft weliswaar gezegd dat er van vaccinatiedwang geen sprake zal zijn, maar morele druk vanuit de maatschappij is er wel. Zij die zich niet laten vaccineren worden als een risicogroep omschreven.
Daarmee is ze getekend en wordt ze feitelijk onder kritiek gesteld. Het gevaar is zeker niet uitgesloten dat ze daarmee naar de rand van de samenleving wordt gedrongen. Dat gebeurt al. Immers, wie niet is gevaccineerd mag aan sommige dingen niet meedoen. Dat is een tendens die moet worden gekeerd. Wie niet is ingeënt, blijft een burger in volle rechten. Hij maakt vanuit een diepe overtuiging een keus die legitiem is.