Binnenland
„Lied Koningsspelen dringt genderideologie op”

In christelijke kring heerst ergernis en verbazing over het Koningsspelenlied van dit jaar. Diverse scholen doen het nummer in de ban. Al klinkt ook de oproep om gevoelige genderthema’s met kinderen te bespreken.

Anne Vader en Johannes Visscher
10 April 2021 09:01
Scholieren in Nederland zingen over een paar weken het Koningsspelenlied ”Zij aan zij” van kinderkoor Kinderen voor Kinderen.  beeld BNNVARA
Scholieren in Nederland zingen over een paar weken het Koningsspelenlied ”Zij aan zij” van kinderkoor Kinderen voor Kinderen.  beeld BNNVARA

Vilein. Dat woord gebruikt Gerdien Lassche om haar onvrede over het Koningsspelenlied ”Zij aan zij” te vertolken. Ze is zegsvrouw van het Gezinsplatform.NL (waarin organisaties participeren die opkomen voor het „natuurlijke gezin”). Het onlangs gelanceerde dansnummer is van BNNVARA’s kinderkoor Kinderen voor Kinderen.

De refreinregel ”Hij of zij of X” is Lassche een doorn in het oog. „Zo wordt ons over de rug van kinderen de genderideologie opgedrongen. Ik weet dat sommige mensen zich niet thuis voelen in hun eigen lichaam, maar je moet jonge kinderen niet opzadelen met die problematiek”, zegt Lassche. „Recent nog adviseerde Rutgers, het kenniscentrum seksualiteit, om het al vanaf de kleutergroep met kinderen te hebben over transgender zijn. ”Je bent een jongetje, maar het kan best zijn dat je je anders voelt.” Zo’n benadering is mij echt een brug te ver.”

Problematisch is dat er wereldwijd overdreven veel aandacht is voor transgenders, vindt Lassche. „Door toedoen van BN’ers ondergaan steeds meer mensen een geslachtsveranderende operatie. Ik begrijp dat er mensen zijn die zich niet goed voelen in hun eigen lichaam. Maar ik vind het echt niet kunnen dat dit soort operaties als normaal wordt gepresenteerd.”

Onrust in christelijke kring is er ook over de zinnen ”Ik ben hier en jij bent daar / De jiggyjig doen we met elkaar”. Het woord jiggyjig zou vertaald kunnen worden als seksuele gemeenschap. BNNVARA stelde vrijdag niet op de hoogte te zijn geweest van die vertaling. De omroep handhaaft het woord in het Koningsspelenlied en ziet het als een grappig woord voor een danspasje. Lassche: „Ik vind het vreemd en ongemakkelijk dat de omroep zich er zo van afmaakt. Wanneer je een lied maakt dat bedoeld is voor alle Nederlandse schoolkinderen, doe je toch grondig onderzoek naar de tekst?”

Afkeurend over het Koningsspelenlied is ook Gezin in Gevaar. Het lied zit „tjokvol genderpropaganda”, waarschuwde de rooms-katholieke organisatie onlangs. „Dit is dus wat kinderen via door de staat gesubsidieerde media krijgen te verstouwen: een identiteitsloze ‘X’, geworteld in seculiere afgoderij. Een nieuwe mens, geschapen naar het beeld van BNNVARA. Betaald met belastinggeld van gewone mannen en vrouwen.”

Milder is prof. dr. Bram de Muynck, bijzonder hoogleraar christelijke pedagogiek aan de Theologische Universiteit Apeldoorn. „Ik ken de achtergrond niet, maar er lijkt een agenda achter dit lied te zitten die uitnodigt om op een bepaalde manier te denken.” Het is volgens hem echter niet zo dat een kind door het genderneutrale taalgebruik ineens alle mensen als uniseks gaat ervaren.

Kinderen gaan woorden volgens hem pas plaatsen als die ook een bepaalde betekenis krijgen. Dus als de uitleg bij dit lied vertelt dat je geslacht een keuze is. „Kinderen zullen zich dat niet afvragen als ze het lied gewoon zingen. Voor hen is het gewoon een leuk liedje. Zoals ze ook oude kinderliedjes zingen met woorden die we nu niet meer gebruiken, zonder daar vragen bij te stellen.” De betekenis die volwassenen ergens aan hechten, wordt dus niet per definitie door kinderen opgemerkt, stelt hij.

De Muynck ziet de woorden uit het lied vooral als aanleiding voor een gesprek in de klas of het gezin. „We kunnen de realiteit om ons heen niet negeren. Leg uit dat er zo in onze samenleving wordt gedacht en bespreek hoe je daarmee kunt omgaan. Pas wel op voor zwart-witdenken.” Hij wijst op de taak van ouders en leerkrachten om kinderen te vertellen dat we ons lichaam uit Gods hand hebben ontvangen. En dat de Heere man en vrouw heeft geschapen. „Dan hoef je het niet gelijk over de uitzonderingen te hebben.”

Dat thema moet volgens hem wel in de twee helft van de basisschool aan de orde komen.

Een 35-jarige, orthodox-christelijke moeder uit Ede fronste haar wenkbrauwen over het Koningsspelenlied en trok erover aan de bel met de christelijke school waar haar kinderen op zitten. „Het lijkt er sterk op dat via zo’n lied de kinderen de genderideologie wordt opgedrongen.”

Toch is daarmee voor de vrouw niet alles gezegd. „We leven in deze wereld en zullen de werkelijkheid onder ogen moeten zijn. Ook de werkelijkheid van het feit dat mensen transgender zijn. Ga daarover het gesprek aan met je kinderen. En wijs ze erop wat Gods wil is en wat Zijn bedoelingen met ons zijn.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer