Economie
Winkelmedewerkers leiden klanten in sneltreinvaart de winkel door

Wie komt winkelen op afspraak bij ketens als HEMA of Gamma, krijgt een winkelmedewerker als begeleider mee. Op die manier willen de ketens klanten een beetje op weg helpen door hun veelal grote filialen.

Redactie economie
4 March 2021 09:45
Een klant bezoekt een filiaal van Hema in Amsterdam. Niet-essentiële winkels mogen klanten weer verwelkomen op afspraak. Er mogen per verdieping twee klanten aanwezig zijn en zij krijgen een tijdslot toegewezen. beeld ANP, Remko de Waal
Een klant bezoekt een filiaal van Hema in Amsterdam. Niet-essentiële winkels mogen klanten weer verwelkomen op afspraak. Er mogen per verdieping twee klanten aanwezig zijn en zij krijgen een tijdslot toegewezen. beeld ANP, Remko de Waal

Tien minuten lijkt weinig tijd om te shoppen maar op deze manier werkt het wel, zo is de eerste indruk van de bedrijven. „Mensen weten echt gericht wat ze hebben willen”, vertelt een woordvoerster van HEMA. Vooral feestartikelen, shirts, kinderkleding, onderbroeken en de bekende rookworsten van HEMA zijn populair.

Bij Action klinkt eenzelfde geluid. „Dan kan tien minuten opeens heel veel zijn, omdat je de hele winkel voor jezelf hebt. En als je iets niet kunt vinden, kan je het altijd vragen aan de medewerkers”, geeft een zegsvrouw van de discounter aan.

Bouwmarkten Gamma en Karwei geven bezoekers iets meer tijd, namelijk 15 minuten. Klanten hebben soms uitgebreid advies nodig over welke bout ze nu precies waarvoor moeten gebruiken. En ze moeten vaak een heel lijstje van benodigdheden afwerken voor bijvoorbeeld een verbouwing of verhuizing.

Geen van de winkels is enthousiast over het bedrijfseconomische plaatje. Door de restrictie van twee bezoekers tegelijk per verdieping blijft het aantal klanten erg beperkt. Dit biedt geen verlichting voor het overgrote merendeel van de winkels in Nederland, zegt ook winkeliersorganisatie INretail.

Sommige winkels, zoals IKEA en H&M, hebben besloten om het winkelen op afspraak voorlopig aan zich voorbij te laten gaan. Een zegsvrouw van H&M laat weten dat de kledingketen wel goed in gaten houdt wat klanten willen en hoe het winkelen op afspraak bij andere winkels wordt ervaren.

De mogelijkheid om te winkelen op afspraak zorgt voor „veel gedoe” bij boekwinkelketens Bruna en AKO. In ongeveer 150 filialen kunnen in de praktijk nu veel meer klanten tegelijk binnen zijn dan het door de overheid voorgeschreven maximum van twee. Dat komt omdat die winkels ook servicepunten hebben voor PostNL en ING.

Dan zijn er ook nog klanten die iets via de webshop hebben besteld en dit aan de deur komen afhalen. En het komt voor dat mensen zonder afspraak proberen binnen te komen. „Dit alles zorgt voor veel verwarring en rompslomp”, geeft een woordvoerder van moederbedrijf Audax aan. „We moeten aan de deur controleren, ook omdat er mensen zonder afspraak komen. En de 10 minutenregel is in de praktijk niet of nauwelijks te sturen.”

Volgens de website van de overheid mogen postpakketten of producten voor reparatie en onderhoud in de winkel worden afgegeven, naast de twee klanten die daar aanwezig zijn voor winkelen op afstand. De winkelier dient dan wel voor een goede bewegwijzering te zorgen. Deze mensen mogen niet naast hun postzaken ook nog wat kopen, want daarvoor moet tijdig een afspraak worden gemaakt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer