CNV Onderwijs denkt dat het „nog een flinke puzzel” voor de basisscholen wordt om de richtlijnen uit te werken voor het onderwijs na heropening. Onderwijsminister Slob stuurde ze woensdag naar de scholen.
Eerder werden er grote zorgen uitgesproken over het advies van het Outbreak Management Team (OMT) om de basisscholen weer te openen. Dat advies heeft Slob grotendeels overgenomen. Partijen uit het onderwijsveld, waaronder de PO-raad, vonden dat advies echter niet werkbaar. Vooral het voornemen om in groepjes te werken, werd slecht ontvangen. Volgens Slob is er woensdag vooral „een praktische vertaling” gegeven en „staat iedereen van harte achter de maatregelen.” Hij snapt dat er zorgen zijn, maar hij adviseert om ook „heel goed te kijken naar welke aanvullende maatregelen we nemen om de risico’s zo laag mogelijk te houden.”
Geadviseerd wordt om kleine tot zeer kleine vaste groepjes leerlingen te vormen. Maar het is weer niet de bedoeling dat basisscholen alleen aan halve klassen fysiek les gaan geven als ze vanaf volgende week weer opengaan. Verschillende scholen maken zich er zorgen over of het heropenen wel veilig is en overwegen het opsplitsen van klassen.
Ook is het nadrukkelijk het idee dat echt alle scholen opengaan, tenzij de GGD besluit dat een school dicht moet of als er te weinig leraren zijn. Als scholen toch niet open willen, komt de inspectie langs.
Een andere maatregel bepaalt dat kinderen in de groepen 4, 5 en 6 in vijftallen gaan samenwerken en afstand houden tot de rest, als dat mogelijk is. Voor groep 7 en 8 zijn dit tweetallen. Maar dit kan problemen opleveren in de vaak al volle klassen, die niet zelden uit 25 of meer kinderen bestaan. De minister erkent dat niet alle scholen ruimte hebben om deze maatregel goed op te volgen.
Quarantaine
Als een leerling besmet blijkt, zal een coronatest niet verplicht worden voor de overige leerlingen. Maar kinderen die niet worden getest, moeten dan tien dagen in quarantaine blijven in plaats van vijf. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat hiermee dezelfde lijn wordt gevolgd als voor het reguliere bron- en contactonderzoek.
Sommige scholen zijn niet van plan maandag de deuren te openen. De directeur van basisschool Het Palet in het Brabantse Hapert vindt de hoge besmettingscijfers in de regio daarvoor nog te hoog. Organisatie Lowys Porquin in West-Brabant heeft woensdag in een brief aan de ouders laten weten maandag evenmin open te gaan. Bij Lowys Porquin zijn ruim dertig basisscholen aangesloten.
De scholen blijven zeker dicht tot het begin van de carnavalsvakantie. Die begint in West-Brabant op 15 februari. Lowys Porquin wijst onder meer op de onduidelijkheid over de opmars van de Britse, Braziliaanse en Zuid-Afrikaanse variant van het coronavirus. „Hoe besmettelijk zijn deze varianten? Hoe besmettelijk zijn kinderen hierdoor?” Verder stelt de organisatie dat er mogelijk een derde coronagolf komt en dat sneltesten voor het onderwijzend personeel nog niet beschikbaar zijn.
Het is wel „de inzet” van het kabinet om over drie maanden landelijk coronasneltesten voor leraren te regelen. Vanaf volgende week wordt er gestart met de sneltesten voor leraren en ander onderwijspersoneel „op de eerste locaties.” Het gaat daarbij om mensen met klachten of die in contact zijn geweest met een besmet persoon.
Toen het kabinet de heropening van de basisscholen aankondigde, benadrukte onderwijsminister Slob al dat er sneltesten worden ingezet. Dit moet ervoor zorgen dat leraren weer snel aan het werk kunnen als zij klachten krijgen of wanneer uit bron- en contactonderzoek blijkt dat ze in de buurt van een besmet persoon zijn geweest. Leraren krijgen in de gewone teststraten overigens al voorrang, maar de uitslag van zo’n traditionele PCR-test laat langer op zich wachten.
Maatwerk
Onderwijsvakbond CNV voorziet dat „de vertaalslag maken naar de praktijk op school” niet gemakkelijk zal zijn. „Wij vinden dat de gemeente en de lokale GGD scholen hierbij moeten helpen. Tegen de scholen zeggen we: neem de tijd en de ruimte om het goed in te richten.”
Vooral de indeling in groepjes of zelfs koppels in groep 7 en 8 brengt veel logistiek met zich mee, voorziet de bond. „Wat niet kan, dat kan niet, en geen enkele school is aan het onmogelijke gehouden. Maatwerk blijft altijd nodig”, houdt de organisatie haar leden voor.