Asielzoekerskinderen zijn tijdens de huidige lockdown „extra kwetsbaar.” Online les volgen lukt hun vaak niet en vereenzaming ligt op de loer.
De Werkgroep Kind in azc, waarin zes organisaties samenwerken, bepleit meer aandacht en begeleiding voor asielzoekerskinderen. „Zij dreigen tijdens de lockdown uit beeld te raken, terwijl ze juist extra aandacht nodig hebben”, aldus de werkgroep in het maandag verschenen rapport ”De impact van corona op kinderen in azc’s”.
Het rapport is gebaseerd op een steekproef onder contactpersonen voor kinderen in azc’s en werkers in het onderwijs voor nieuwkomers. Van de ondervraagden geeft 52 procent aan dat het door een slechte wifiverbinding in het azc voor kinderen onmogelijk is om online lessen te volgen of schoolwerk te maken. Ook zegt 43 procent dat er geen laptops of tablets voor digitaal onderwijs aanwezig zijn.
Stress en neerslachtigheid
De ondervraagden maken zich het meest zorgen om het wegvallen van structuur en dagritme bij jeugdige asielzoekers én om vereenzaming. „Ook nemen stress en neerslachtigheid toe omdat hun toekomst nog onzekerder is dan voor corona en ze weinig begrijpen van de coronamaatregelen. Dat komt ook door hun taalachterstand, die door het uitblijven van onderwijs alleen maar verergert.”
Een van de ondervraagden geeft aan dat onder andere leerlingen die zich dreigen terug te trekken in een sociaal isolement worden uitgenodigd om naar de noodopvang op school te komen. „Vaak willen deze leerlingen/ouders hier echter geen gebruik van maken omdat zij angstig zijn.”
De coronacrisis heeft geleid tot een vertraging van de asielprocedures. „De toegenomen stress van ouders, verveling, gebrek aan privacy en de hele dag met het gezin in een kleine ruimte opgesloten zitten, zorgen ervoor dat de situatie voor kinderen onveilig wordt. Organisaties die deze signalen normaal gesproken kunnen opvangen, hebben door de coronamaatregelen minder toegang tot deze gezinnen.”
Kind in azc roept de overheid en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) ertoe op alle azc’s structureel van goed werkende wifiverbindingen te voorzien. Ook vraagt hij het kabinet te zorgen voor voldoende apparaten voor online onderwijs en meer begeleiding en aandacht voor asielzoekerskinderen.
De opstellers van het rapport noemen hen „extra kwetsbaar door de mogelijke traumatische ervaringen in het land van herkomst en tijdens hun vlucht.” Het rapport wijst ook op de onzekerheid over het al dan niet in Nederland mogen blijven.
Doordat sport-, spel- en creatieve activiteiten in azc’s niet doorgaan, kunnen kinderen hun „energie en emoties” niet kwijt, aldus de werkgroep. „Deze kinderen hebben al zoveel meegemaakt, het minste wat je kunt doen is ervoor zorgen dat ze tijdens en na de lockdown toegang hebben tot onderwijs en goede begeleiding. Wegkijken is geen optie meer”, zegt coördinator Esther Zielhuis van Kind in azc.
In de werkgroep zijn onder andere Defence for Children, VluchtelingenWerk Nederland en War Child vertegenwoordigd.