Begripvol én een tikkeltje verbaasd. Zo reageren scholen op het feit dat ze hun deuren moeten sluiten. Paniek heerst er niet. „Het draaiboek ligt klaar. We kunnen snel starten met afstandsonderwijs.”
Het verbaast Chris Flikweert, bestuursvoorzitter van de Gomarus scholengemeenschap, niet dat afstandsonderwijs weer de norm wordt – in ieder geval tot en met 17 januari. Maar hij had wel gehoopt en verwacht dat de leerlingen de laatste dagen voor de kerstvakantie nog naar school mochten komen.
De scholengemeenschap, met locaties in Gorinchem en Zaltbommel, kan snel weer overstappen op onderwijs op afstand, zegt Flikweert. „We zijn er klaar voor. Er ligt een draaiboek op de plank. Door de eerste periode van thuisonderwijs weten we hoe we moeten handelen.”
De docenten vinden het jammer dat de school dichtgaat, zo net voor de vakantie, merkt de bestuursvoorzitter. „De leerlingen uit de bovenbouw hebben nu bijvoorbeeld toetsweek”, legt hij uit. „Daarvoor is alles geregeld; de toetsen liggen klaar. Spijtig als dat dan nu niet door kan gaan.”
Flikweert heeft begrip voor de overheidsmaatregel. „De coronacijfers lopen hard op. Goed dat er actie wordt ondernomen.”
Ook Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad, de belangenorganisatie van middelbare scholen, stemt in met de sluiting. „Ik denk dat er op de scholen overwegend begrip is”, zei hij dinsdagmiddag op NPO Radio 1.
Geschokt
Koos van der Tang, directeur-bestuurder van de Stadhouder Willem III school in Ede, spreekt over een begrijpelijk, maar ingrijpend besluit. Het nieuws kwam voor veel personeelsleden onverwacht, zegt hij. „Leerkrachten reageerden geschokt. Ze hadden deze maatregel echt niet verwacht.”
Het zal vast weer lukken om het thuisonderwijs goed vorm te geven, denkt de schoolleider. „We hebben nu profijt van de eerste periode van onderwijs op afstand. De draaiboeken liggen klaar. We kunnen relatief snel starten.”
Op de gezinnen zal de sluiting best een zware wissel trekken, verwacht Van der Tang. De school is dan ook van plan om –net als eerder dit jaar– opvang te bieden aan kinderen die dat nodig hebben. „Tijdens de vorige scholensluiting kwamen steeds zo’n tien tot twaalf leerlingen hier. Dat werkte prima.”
De kerstviering, die voor vrijdag gepland stond, is verplaatst naar dinsdag. „Zo probeer je toch nog door te laten gaan wat kan – zij het in aangepaste vorm.”
Beeldvorming
Ook de Groen van Prinstererschool in Kampen hield dinsdag de kerstviering. „Het zou een grote teleurstelling zijn als die niet kon doorgaan”, zegt schoolleider Jaap Jan Karsten. De schoolsluiting noemt hij „niet grappig.” „We hebben de kinderen het liefst op school. De interactie tussen de leerkracht en de leerling is echt belangrijk voor goed onderwijs.”
Hij is ook wat verbaasd over de maatregel. „De sluiting van basisscholen leek de vorige keer niet zoveel te hebben geholpen.” Dat wil niet zeggen dat hij geen begrip heeft voor de sluiting. „Het is een maatschappelijk signaal. Dat scholen hun deuren dichthouden, is voor de beeldvorming belangrijk. Het maakt duidelijk dat het echt niet de goede kant opgaat.”
Hij merkt onder het personeel vooral teleurstelling. „Het is jammer dat we de periode tot de vakantie niet kunnen afmaken. Maar het is niet anders.” De schoolleider maakt zich geen grote zorgen over de overstap naar online lessen. „We hebben het script klaarliggen en weten waar we aan toe zijn. Het zal allemaal best lukken.”
De school heeft geleerd van de vorige thuisonderwijsperiode. „Destijds lieten we bijvoorbeeld leerkrachten grotendeels zelf beslissen hoe ze de lessen invulden”, legt Karsten uit. „Dat was niet altijd ideaal. De ene leerkracht maakte bijvoorbeeld filmpjes, de andere niet. Daar willen we meer eenheid in creëren.”
Ook merkten de leerkrachten dat de kinderen er erg op gesteld waren het gezicht van hun juf of meester regelmatig te zien – zij het dan online. „Met zulke ervaringen doen we nu ons voordeel.”
Tafel
De PO-Raad, de koepelorganisatie van basisscholen, voelt zich overvallen. Het was volgens voorzitter Rinda den Besten „zoveel beter en fijner” geweest als de optie van scholensluiting eerder op tafel had gelegen. „Dan was het nog niet leuk, maar misschien wat makkelijker te organiseren geweest dan nu.”