Aquarellist Marco Boer (1973) uit Hendrik-Ido-Ambacht heeft twee grote passies: kunst en muziek. Deze twee heeft hij bij elkaar weten te brengen in zijn tentoonstelling ”Great Churches and Organs”.
Met een brede glimlach zit Boer op de bank. Het enthousiasme straalt van hem af als hij over zijn missie vertelt: „Ik zoek graag de verbinding op. Het gaat erom dat je elkaar een podium geeft.” Zo op het eerste gezicht lijkt hij meer een ondernemer dan een kunstenaar, maar de combinatie blijkt een succesformule te zijn.
Vanaf 19 april hangen twaalf grote werken van Boer in de Grote Kerk in Dordrecht. Elk van de aquarellen laat een orgel uit een van de Nederlandse provincies zien. Op deze manier hoopt Boer een representatief beeld te geven van het Nederlandse cultuurgoed, „waar we normaal gesproken veel te vlug aan voorbij rennen.”
Dit gebrek aan aandacht voor de orgelcultuur ziet Boer vooral als hij zijn werken deelt op sociale media, waar volgens hem mensen van over de hele wereld reageren, behalve Nederlanders. „We mogen best wat trotser zijn op onze geschiedenis”, benadrukt hij.
Zoektocht
Het was een hele zoektocht om de twaalf orgels te kiezen die hij wilde uitlichten in de tentoonstelling. Boer: „Soms was ik in m’n hoofd al ergens aan begonnen, maar zag ik het gewoon niet voor me. Dan is dat orgel dus ook niet op het uiteindelijke lijstje terechtgekomen.”
De orgels die uiteindelijk wel een plaats hebben gekregen in de tentoonstelling, zijn afkomstig uit uiteenlopende dorpen en steden. De kunstenaar zegt hierover: „Ik heb bewust niet gekeken of de orgels uit grote of belangrijke steden komen.” Zo zijn bijvoorbeeld orgels uit bekende kerken als de Kamper Bovenkerk en de Haarlemse Sint-Bavokerk afgebeeld, maar hebben ook het Paradijsorgel uit de Oude Kerk in Barneveld en de orgels uit de Grote Kerk in Meppel en de Martinikerk in Bolsward een plaats in het dozijn aquarellen gekregen. Bij de keuze van de orgels liet Boer zijn gevoel de boventoon voeren. „Ik heb vooral gekeken of het beeld me aansprak. Daarnaast wilde ik graag dat er uit elke provincie één orgel vertegenwoordigd zou zijn.”
Boer, in het dagelijks leven werkzaam als projectmanager bij het waterschap, werkte gedurende twee jaar in zijn vrije tijd aan de aquarellen. Doordat bij het ‘portretteren’ van de orgels de details erg belangrijk zijn, kostte het hem meer tijd dan gebruikelijk. „Elke aquarel wordt opgebouwd van licht naar donker. Dan ben je, zeker met dit grote formaat van 70 centimeter bij een meter, toch al snel een uur of 25 bezig.”
Als basis van elke aquarel gebruikte Boer een gedetailleerde schets, gemaakt aan de hand van een aantal foto’s van het te schilderen orgel. Met die foto’s bepaalde hij ook het gezichtspunt en het kleurenpalet dat het beste zou passen bij het karakter van de desbetreffende kerk met het orgel. Bij het orgel van de Bethelkerk in Urk, bijvoorbeeld, uit zich dat in de veelkleurige en stevige opzet.
Lenen kerkorgels zich eigenlijk wel voor een vlotte en vluchtige techniek als aquarel? Volgens Boer is dat geen probleem. „Door het grote formaat van de aquarellen heb ik nog enigszins spontaan kunnen werken.” De vele details die de orgels rijk zijn, lijken op het eerste gezicht minutieus te zijn uitgewerkt. Maar wie het werk van dichterbij bekijkt, ziet dat Boer een meester is in het suggereren van details.
Hokjesdenken
Om strak te kunnen werken gebruikt hij op sommige plekken maskeervloeistof, wat voorkomt dat de verf aan het papier hecht. Daar blijft dus de kleur van het papier zichtbaar. „Sommige kunstenaars plaatsen je dan direct in een hokje, maar het is gewoon een hulpmiddel. Je gebruikt toch ook een kwast om te schilderen? Als je echt zonder hulpmiddelen wilt werken, dan moet je maar gaan vingerverven.”
Het mooie van aquarel zit in het weergeven van het licht, vindt Boer. „Zonder licht leeft een schilderij niet, dat hadden de grote meesters vroeger goed door!” De lichtval en het kleurenpalet gebruikt Boer ook om de werken een eigen karakter mee te geven. Voor elke aquarel kiest hij een beperkt aantal kleuren, waarin hij zijn persoonlijk gevoel bij de ruimte probeert weer te geven. Zo zijn zowel de aquarel van de Grote Kerk te Dordrecht als die van de Sint-Janskathedraal in ’s Hertogenbosch volledig opgebouwd uit bruin- en aardetinten, terwijl bij de Bovenkerk in Kampen een groenachtige sfeer overheerst.
Boer werkt graag seriematig, omdat hij ervan houdt een onderwerp grondig uit te diepen. „Soms denk je dat je er bent, maar dan zie je ineens veel meer verbanden en diepere lagen. Dan zijn je eigen werken lessen voor jezelf. Die inzichten versterken mijn werk, en mijn werk versterkt mij.”
www.grotekerk-dordrecht.nl
----
Marco Boer
Kunstenaar Marco Boer (1973) heeft zich in de loop van de jaren gespecialiseerd in het gebruik van aquarel. Zijn werk oogstte zowel nationaal als internationaal veel lof, en hij heeft diverse prijzen gewonnen. Met zijn aquarel ”Water op water” won hij in 2005 de derde prijs in een RD-wedstrijd beeldende kunst. Boer is lid van de International Watercolor Society (IWS), waardoor hij ook de mogelijkheid heeft om in het buitenland exposities te verzorgen. Na Dordrecht is de tentoonstelling ”Great Churches and Organs” ook te zien in Goes. Het is de bedoeling dat de werken op tournee gaan langs alle Nederlandse provincies. Bij de tentoonstelling zijn reproducties van de aquarellen verkrijgbaar.
www.watercolor.nl