Patrick van der Linden: Ars Musica was een droom en is het nog steeds
Ars Musica viert zijn tienjarig bestaan. Zaterdagavond 14 januari openen concertkoor en orkest van de stichting in de Augustijnenkerk in Dordrecht het jubileumjaar met een concert. Op het programma staan de laatste drie cantates uit Bachs Weihnachts-Oratorium.
Het begon in 2003 met het projectkoor Sine Nomine, zegt Patrick van der Linden, geestelijk vader van Ars Musica. „In 2007 lanceerde ik bij het bestuur het plan voor een uniek opleidingsprogramma, van koorschool tot professioneel kamerkoor. Daar is Ars Musica uit voortgekomen.” Aanvankelijk was er alleen een concertkoor van getalenteerde amateurzangers. Al snel volgden een koorschool en een meisjeskoor. Ook kwam er een jong concertkoor (jong mannenkoor en jong vrouwenkoor). Inmiddels heeft Ars Musica ook een kamerkoor en een orkest bestaande uit professionele musici. De artistieke leiding van de stichting is in handen van Patrick van der Linden, diens zus Marjon en Arjen J. A. Uitbeijerse.
Wat de musici samenbindt, is de christelijke identiteit, zegt Van der Linden. „Bij de amateurgezelschappen heeft een groot deel een reformatorische achtergrond. Bij de professionals ligt dat gemêleerder. Je moet immers een compleet koor of orkest samenstellen met goede musici. Wat ons verbindt, zijn de christelijke waarden én het uitvoeren van klassieke composities op een zo hoog mogelijk niveau.” De christelijke identiteit werkt ook weleens in het nadeel van Ars Musica. „Er worden om die reden weleens subsidieaanvragen afgewezen. Het is financieel hard aanpoten. We hebben een ondernemersnetwerk, maar dat moet nog verder worden uitgebreid.”
Hoogtepunten uit de achterliggende jaren zijn voor Van der Linden de terugkerende uitvoeringen van de Matthäus Passion en de concerten in de Rotterdamse Doelen met symfonieën van Beethoven en Schubert. Bijzonder was in de zomer van 2014 ook de vraag van de EO of Ars Musica een muzikale bijdrage wilde leveren aan de herdenkingsdienst in Amersfoort voor de slachtoffers van de MH17. „Toen waren we voor het eerst echt landelijk te zien”, aldus de dirigent. „Dat moment kun je wel zien als een doorbraak.” Inmiddels voerde Ars Musica voor de EO ook Bachs Matthäus Passion en Händels Messiah uit; beide concerten waren afgelopen jaar op NPO 2 te zien.
Dit jaar werkt de stichting toe naar haar Reformatie concerten in oktober en november, het hoogtepunt van het jubileumjaar. En dan? Heeft Van der Linden nog meer pijlen op zijn boog? „Als het gaat om de koren zijn we compleet. Aan de orkestkant zou ik nog een ontwikkelingsorkest voor getalenteerde jongeren willen opzetten.” Ook qua repertoire zijn er genoeg plannen. „Nog meer aandacht voor klassieke kerkmuziek, een herontdekking van het Geneefse Psalter, de ontwikkeling van de mis als liturgische vorm met Bachs Hohe Messe als vertrekpunt, orkestmuziek uit de periode tussen Haydn en Schubert.” Met de oprichting van Ars Musica kwam tien jaar geleden een droom van Van der Linden uit. „Maar het is nog steeds een droom.”
Meer informatie: www.stichtingarsmusica.nl