Fiets van de toekomst vol digitale snufjes
Oerdegelijke stadsfietsen in combinatie met geavanceerde technische snufjes. Dat kenmerkt de fietsen van fabrikant VanMoof. De fietsen gaan van het slot met een app op de smartphone. Trapondersteuning regel je met een touchscreen op de stang.
De Amsterdamse broers Taco en Ties Carlier beginnen in 2009 met VanMoof. Het uitgangspunt is stadsfietsen te maken die niet kapot te krijgen zijn. Vooral de verlichting en kabels bij de gangbare tweewielers zijn hun een doorn in het oog. Daarom maken ze een minimalistische fiets, waarbij kabels en verlichting in de dikke buizen zijn weggewerkt.
In de volgende jaren komen er steeds luxere versies van hun fiets. De terugtraprem wordt vervangen door schijfremmen, er komen exemplaren met versnellingen, de kettingkast wordt extra verstevigd en er komt een geïntegreerd slot.
Sinds het voorjaar van 2016 staat de Electrified S in de winkels in Amsterdam, Berlijn, New York en Taipei. Winkelmanager Bas Rotgans verwacht veel van de nieuwste fiets, die 3000 euro kost. „Ons doel is stedelingen over de hele wereld aan het fietsen te krijgen. Vooral jonge mensen waarderen het design en de technische snufjes van deze fiets.”
De concurrentie op de markt van elektrische fietsen is groot. VanMoof valt op, maar is volgens tests geen topper. De Consumentenbond oordeelde dat er betere alternatieven zijn. De concurrentie biedt inmiddels ook steeds vaker weggewerkte accu’s en ingebouwd gps aan, maar een koper van de Electrified S zal vallen voor het minimalistische design en de prachtige afwerking.
Op een winderige novembermiddag krijgt de elektrische VanMoof kans zich te bewijzen. Op het eerste gezicht lijkt het een robuuste fiets zonder al te veel poespas. Maar schijn bedriegt.
Motor in voorwiel
Bij het wegfietsen is een zachte bromtoon te horen. Dit verraadt de motor, die nauwelijks zichtbaar is. De accu is weggewerkt in de stang en de motor zit bij het voorwiel. VanMoof verwacht dat de concurrentie snel zal volgen met nauwelijks zichtbare accu’s en motoren.
De motor beschikt over vier standen, van een lichte tot zware trapondersteuning. Wanneer een snelheid van 18 kilometer per uur wordt bereikt, schakelt de fiets over naar de tweede versnelling. Wie een langere fietstocht maakt zal zich wellicht gaan ergeren aan de niet instelbare versnellingen.
Aardig is een knopje op het stuur voor een extra zetje in de rug, bijvoorbeeld bij een stoplichtsprintje of voor korte klimmetjes.
De actieradius is volgens de fabriek 120 kilometer. Uit de testrit blijkt dat dit wat optimistisch is, maar voor een stadsfiets is het wel ruim voldoende.
Touchscreen
Op de bovenste framebuis bevindt zich een schermpje. Hierop is tijdens het fietsen de snelheid te zien. Ook de mate van trapondersteuning wordt hier geregeld, dat kun je doen door met een vinger op het touchscreen te drukken. Omdat dit tijdens het fietsen gebeurt, is het niet helemaal zonder gevaar.
In de praktijk blijkt al snel dat de ondersteuning op de maximale stand blijft staan. Met een gangetje van 30 kilometer per uur geef je je medeweggebruikers het nakijken.
Diefstalbeveiliging
In het frame zit een simkaartje weggewerkt. Dit kaartje is verbonden met een gsm-netwerk en geeft de locatie van de fiets weer. VanMoof heeft zo veel vertrouwen in het systeem, dat de fabrikant garandeert dat de fiets altijd teruggevonden wordt. Mocht dit binnen twee weken toch niet zo zijn, dan krijg je een nieuwe fiets. „Een gestolen fiets is voor onze klanten een enorme kopzorg. Wij nemen dit weg door er ons probleem van te maken.”
Er zitten wel wat haken en ogen aan deze opsporingsmethode. In elk land gelden weer andere privacyregels. Daarom kan niet iedereen de locatie van de eigen fiets bijhouden. Ook kunnen eigenaren van de fiets er erg laks door worden. „Wie op het station zijn fiets niet zo snel kan vinden, zou ons in kunnen schakelen om hem terug te vinden.” Daarom wordt er 98 euro gerekend voor de terugvindservice.
App
Wie op een Electrified S fietst, kan maar beter zorgen voor een smartphone met volle batterij. De fiets gaat namelijk van slot met een app. Mocht de smartphone toch niet onder handbereik zijn, dan is er voor de zekerheid ook nog een kleine afstandbediening voorhanden waarmee de fiets van slot kan.
In de app is ook de verlichting in te schakelen, het batterijpercentage van de accu te zien en de trapondersteuning in te stellen.
Het principe van de app is dat deze niet gebruikt wordt tijdens het fietsen. Daarom is de trapondersteuning ook in te stellen op de stang. Deze ondersteuning stopt als je 27 kilometer per uur fietst. Maar via de app is het ook mogelijk om te doen alsof je in Amerika fietst. Daar is een ondersteuning toegestaan tot 34 kilometer per uur. VanMoof levert alle fietsen in Amsterdam af met Europese instellingen, „maar iedereen schakelt over naar de Amerikaanse variant. Hiervoor is eigenlijk een fietshelm verplicht.”