BERLIJN. Het Duitse onderzoek naar manipulatie met de uitstootgegevens van dieselmotoren beperkt zich niet meer alleen tot Volkswagen. Verkeersminister Alexander Dobrindt heeft aangekondigd dat ook bij andere autofabrikanten steekproeven worden genomen. Ook bevestigde hij sterke vermoedens dat de fraude zich ook in Europa heeft afgespeeld, al is niet duidelijk op welke schaal.
Een milieuorganisatie nam alvast een voorschot door ook BMW op de korrel te nemen. In vakblad Auto Bild stelde de organisatie dat ook dat bedrijf diesels verkoopt die veel meer stikstofoxide uitstoten dan in Europa is toegestaan. Of ook sprake is van gesjoemel met laboratoriumproeven is niet duidelijk. BMW zelf ontkent dat, maar leverde donderdag toch fors in op de beurs. Branchegenoot Daimler verkondigde eveneens zijn onschuld.
Ondertussen maakt Volkswagen vorderingen met een intern onderzoek naar het schandaal, dat woensdag topman Martin Winterkorn de kop kostte. Nog voor het einde van de week denkt de autobouwer namen te kunnen noemen van mensen die verantwoordelijk waren voor het schandaal, dat naar verwachting vele miljarden gaat kosten. Tegen de betreffende medewerkers wordt aangifte gedaan.
Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, eisen dat de manier waarop de uitstoot van auto’s wordt getest in de Europese Unie snel verbetert. Het dieselschandaal bij Volkswagen toont volgens hen aan dat dit „bittere noodzaak” is. De huidige manier van testen stamt nog uit de jaren zeventig, stellen zij.
In Nederland reageerde staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) geschokt op het fraudeschandaal bij Volkswagen. „De consument is redelijk belazerd”, zei ze in de Tweede Kamer. Ze zei verder dat op Europees niveau snel gehandeld moet worden.