DEN HAAG (ANP). De afgelopen jaren zijn meer onlineshoppers slachtoffer geworden van oplichting, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag. Waar moet je als consument op letten om geen slachtoffer te worden van deze praktijken ? Hieronder een paar tips van de Consumentenbond.
- Wees attent op nepwebshops. Check de naam via Google.
- Ga niet alleen af op het keurmerk, maar check dit op de site van het keurmerk, bij voorbeeld bij Thuiswinkel.org
- Let ook op of het (veiligheids)slotje in de adresbalk niet ontbreekt. In een gekopieerde neppagina ontbreekt het slotje. Alle gegevens op een website met een slotje zijn versleuteld en dus beter beveiligd.
- Check de Nepshops-Alert van de Consumentenbond. Daar kun je zien welke nepshops actief zijn.
- Is de prijs van een product bij een webshop veel lager dan elders in de markt, dan is achterdocht geboden.
- Kies een veilig betaalmiddel, zoals de creditcard. Betaal achteraf met creditcard of PayPal, als dat niet te veel kosten met zich meebrengt. Bij creditcard en PayPal kun je een betaling achteraf laten terugstorten. Bij betalen via iDeal kan dat niet, en dat brengt risico’s met zich mee.