Een deelauto met gebruiksaanwijzingen
Wie af en toe een deelauto gebruikt, kan zeker op belangstelling rekenen. „Nieuwe auto?” is direct de vraag bij een verjaardag in de familiekring. De jeugd vindt vooral Volkswagen Up van Stapp.in interessant.
Een neef wil direct een rondje rijden in het hippe wit met groene wagentje. Stapp.in is een concept waarbij in elke Barneveldse wijk een Up staat, die dan door de hele wijk gehuurd kan worden. De Stapp.in-wagen kan ontsloten worden door middel van de smartphone. „Echt?” reageert een nichtje. „Dat moet ik zien.” De smartphone maakt via Bluetooth contact met een kastje in de Up. Daarna maakt een applicatie op de telefoon verbinding met de auto. Heel wat klikjes later verschijnt er op het scherm ”Auto openen”. En inderdaad, de auto gaat van het slot.
Leuk dat je met deze moderne techniek de jeugd kunt interesseren, maar diezelfde techniek zorgt ook voor problemen. ’s Morgens wilde de auto niet starten. Het kastje dat contact maakt met de smartphone vraagt constant stroom. Daardoor was de accu van de Up leeg. Gelukkig dat de deelauto pas ’s middags echt nodig was. Nu kon het bedrijf achter Stapp.in, garage Brandsen, voor een volle accu zorgen. Voor de zekerheid kreeg ik een gewone autosleutel mee waarmee ik de Up op de ouderwetse manier kon openen. Dat was maar goed ook, want ’s avonds was de reservering plotseling uit de app van Stapp.in verdwenen. Een nieuwe reservering aanmaken kost weer geld, dus de noodsleutel bewees goede diensten.
Over geld gesproken, het gebruik van de Up kostte die dag 78,75 euro. Stapp.in werkt met credits, waarbij elke credit 6 euro waard is. Een dagje de Up huren kost 7 credits, dus 42 euro. Daar zit de brandstof bij in en 75 kilometer vrij rijden. Voor elke extra kilometer moet 0,25 cent worden betaald. Daarnaast zijn er de abonnementskosten van 10 euro per maand. Bij een proefabonnement van drie maanden zijn de aansluitkosten van 29,95 euro niet meeberekend.
De ontwikkeling van een systeem waarbij een deelauto door middel van de smartphone bediend kan worden, kost veel tijd en geld, legt Reinald Bronkhorst van Stapp.in uit. „We zijn al druk bezig met een nieuwe kastje in de auto dat geen stroom vreet. Dat herkent de abonnee van Stapp.in als die in de buurt komt. Pas als het systeem vlekkeloos werkt, gaan we het uitrollen over de rest van Nederland. Er is al belangstelling in Veenendaal, Ede en Amersfoort.”
Hoe bevalt het als je een MPV drie maanden inruilt voor een kleine Citroën en indien nodig een deelauto regelt? Vandaag deel 3.