Binnenland

Zorg over identiteit refoschool

Veel docenten in het reformatorisch voort­gezet onderwijs zijn verontrust over de principiële verschuivingen die ze binnen hun school signaleren. Positief zijn de leraren over de inzet van de scholen om een eigen pedagogische en didactische visie te ontwikkelen.

Onderwijsredactie
11 December 2009 20:21
Veel docenten in het reformatorisch voort­gezet onderwijs zijn verontrust over de principiële verschuivingen die ze binnen hun school signaleren. Op de foto het Driestar College in Lekkerkerk.
Veel docenten in het reformatorisch voort­gezet onderwijs zijn verontrust over de principiële verschuivingen die ze binnen hun school signaleren. Op de foto het Driestar College in Lekkerkerk.

Dat blijkt uit onderzoek van deze krant onder 1100 docenten en leerlingen van de reformatorische middelbare scholen.

Van de 222 docenten geeft 57 procent aan geheel achter de identiteit van de school te staan en 40 procent doet dat grotendeels.

Als docenten moeite hebben met een deel van de identiteit, merken de leerlingen dat overigens vaak niet: van de 879 leerlingen is 91 procent van mening dat de docenten voluit achter de identiteit van de school staan. Dat een aantal docenten laat merken de schoolregels niet te onderschrijven, wordt door leerlingen vaak niet gewaardeerd, zo blijkt uit de enquête.

Van de docenten zegt 57 procent dat hun eigen gedachten over de identiteit dezelfde zijn gebleven. Een kwart van de docenten staat niet achter het toelatings- en benoemingsbeleid van hun school.

Van de leerlingen vindt 90 procent dat ze op school voldoende principiële vorming ontvangen. De helft van de leerlingen vindt de regels op het gebied van levensstijl te streng, de andere helft vindt ze goed of niet streng genoeg.

De helft van de docenten zegt tijdens zijn loopbaan in het reformatorisch onderwijs daar principiële veranderingen te hebben gesignaleerd. Wanneer echter specifiek naar het docentenkorps wordt gevraagd, ziet 75 procent veranderingen met betrekking tot principiële zaken.

Onder de leerlingenpopulatie wordt die tendens nog vaker gesignaleerd: 92 procent van de docenten constateert daar principiële verschuivingen.

Deze ontwikkelingen worden door alle leeftijdsgroepen in het docentenkorps vastgesteld; door de ouderen iets meer dan door de jongeren.

In maart bleek uit onderzoek –waarbij ook het primair onderwijs betrokken was– voor een onderwijscongres in Vianen dat de helft van de bestuurs- en personeelsleden in het reformatorisch onderwijs zich zorgen maakt over de ontwikkelingen op identitair gebied binnen hun school.

De omgang met de leerlingen is ook duidelijk veranderd, vindt 88 procent van de leraren die de vragenlijst van het RD-onderzoek invulden. Leerlingen zijn mondiger, drukker, opener en directer geworden; gezag is minder vanzelfsprekend.


RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer