Utrecht mag toch vieze vrachtauto’s weren uit stad
UTRECHT - Minister Cramer van Milieu kan de milieuzone voor vrachtwagens in de stad Utrecht maandag gewoon openen. De uitspraak van het Europese Hof dat Nederland niet op eigen houtje een roetfilter voor dieselauto’s verplicht mag stellen, vormt geen belemmering.

Dat heeft De Wever, wethouder van Milieu in Utrecht, vrijdaggemeld. Hij spreekt van „een belangrijke maatregel om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.”De milieuzone omvat de hele binnenstad van Utrecht, het stationsgebied en de Jaarbeurs en omgeving. Oude vrachtwagens met vervuilende motoren komen de stad niet meer in. Vrachtwagens moeten een roetfilter hebben om goederen in het centrum te mogen afleveren of ophalen.
Controle heeft plaats via digitale camera’s die op strategische plekken zijn opgehangen. De milieuzone is ingevoerd na intensieve gesprekken met de brancheorganisaties in het goederenvervoer TLN, EVO en KNV. „We staan hier helemaal achter”, aldus een woordvoerder van EVO. Dit is een schoolvoorbeeld voor de rest van het land.”
Met die laatste opmerking doelt hij met name op Eindhoven. Die stad voert maandag ook een milieuzone in, maar het bedrijfsleven is totaal niet te spreken over de manier waarop dat gebeurt en over de omvang van het gebied waar straks geen vieze vrachtwagens meer mogen rijden.
Ook in Amsterdam worden vieze vrachtwagens geweerd. Het rood-groene stadsbestuur kwam deze week na moeizaam onderhandelen een plan van aanpak overeen met het Amsterdamse bedrijfsleven.
Het weren van vrachtwagens is daar overigens niet de enige maatregel tegen de stinkende autolucht. Ook bezoekers wordt de moed ontnomen om de ringweg A10 af te rijden richting binnenstad. In de milieuzone, dat is de hele stad behalve Amsterdam-Noord, gaat parkeren bijna 4 euro per uur kosten.