Economie

Nederlandse media akkoord over informatie in Google-resultaten

Elf grote Nederlandse nieuwsorganisaties hebben een akkoord gesloten over het gebruik van informatie in de resultatenlijst van Google. Dat was nodig vanwege Europese wetgeving die in 2021 inging. Het bedrag van de deal maken het techconcern en Stichting Organisatie voor PersuitgeversRecht (OPR), die het akkoord namens de media sloot, niet bekend.

14 April 2025 13:51Gewijzigd op 14 April 2025 14:03Leestijd 2 minuten

De overeenkomst gaat om het gebruik van zogeheten ‘snippets’, de paar regels tekst van een artikel die Google weergeeft. Voor de consument verandert daarin niets door de deal. Deze is ook niet van toepassing op het gebruik van verdere informatie van de nieuwsmedia door Google, bijvoorbeeld voor het trainen van kunstmatige intelligentie.

Google sloot al vergelijkbare deals met ruim 4000 nieuwsorganisaties in twintig EU-landen. In Nederland gaat het om BDUmedia, DPG Media, Erdee Media Groep, FD Mediagroep, De Groene Amsterdammer, Mediahuis, Nedag Uitgevers, Roularta, RTL, de NPO en regionale omroepen.

Vorige maand ging Google in Nederland al een samenwerking aan waardoor ook artikelen die normaal achter een betaalmuur staan via het platform Nieuws Showcase kunnen worden gelezen. Google betaalt nieuwsorganisaties hiervoor. Ook dit platform werd eerder al in andere landen gepresenteerd.

De nieuwe overeenkomst staat hier volledig los van, zegt OPR-directeur Pim Stouten. Zijn stichting richtte zich alleen op dit stukje uitgeversrecht. De gesprekken met Google duurden ruim een jaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Vond je dit artikel nuttig?

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer