Blokker is ten onder gegaan aan een combinatie van tegenvallende consumentenbestedingen, flinke concurrentie en verkeerde keuzes. Dat stelt retaildeskundige Paul Moers na het naar buiten komen van het faillissement van de keten. Een doorstart is volgens hem niet onmogelijk, maar dan moeten kopers wel met een „steengoed plan” komen. „Dan moet afscheid worden genomen van zeker een kwart van de winkels en dan moet Blokker zich op een hoger segment gaan richten. Van Action winnen ze het toch niet.”
Volgens Moers is Blokker er onder andere slachtoffer van geworden dat consumenten in Nederland terughoudend zijn met hun uitgaven. „We sparen met z’n allen als gekken. Er staan miljarden op de bank. Dat heeft te maken met de onrust in de wereld, bijvoorbeeld de oorlog in Oekraïne.”
Intussen is de concurrentie voor Blokker ook flink toegenomen, stipt de expert aan. Hij noemt niet alleen een keten als Action, maar ook HEMA en Dille & Kamille. Volgens Moers is woonwarenhuis IKEA voor sommige producten eveneens een rivaal van Blokker, net zoals webwinkel bol.
Moers verwijt het bestuur van Blokker en moederbedrijf Mirage Retail Group ook verkeerde beslissingen. „Ze zijn te veel blijven hangen in oude tijden. Mensen gaan tegenwoordig naar de winkel voor service en om inspiratie op te doen. Daar hebben ze te weinig mee gedaan.”
Ook zou er te veel zijn geleund op de grote bekendheid van Blokker als Nederlands merk met een lange geschiedenis. „Valse sentimenten” noemt Moers dat. „Bij het faillissement van V&D zeiden mensen ook: ah wat zonde. Maar als je dan vroeg: gingen jullie er ook heen? Dan was het antwoord ’nee’. Als je echt van een keten houdt moet je er ook heen gaan.”