”Licht in de Kerk” luidt de titel van het project waarmee fotograaf Arjan Vermeer zich momenteel bezighoudt.
De zestiger uit De Lier, bij Delft, is gefascineerd door de lichtval in eeuwenoude kerken. En die zijn er in zijn omgeving nogal wat. „Als je vanuit Loosduinen, Den Haag, door de gemeenten Westland en Midden-Delfland naar Maassluis rijdt, kom je tien kerkgebouwen tegen waarvan de herkomst in de late middeleeuwen ligt”, laat hij weten. Wie zo’n bedehuis binnenstapt, ondergaat niet zelden een „wow-ervaring”, zegt hij: „We raken onder de indruk, zowel door de rijke inrichting met muurschilderingen, gebrandschilderde ramen en kunstvoorwerpen als door de mystieke, spirituele ruimte en de stilte, het contrast met de drukte van de stad of het dorp die zo’n kerkgebouw omringt.”
Zulke ervaringen zijn niet voorbehouden aan kerkgangers, weet Vermeer: ook dorpsbewoners of toeristen die zomaar zo’n kerk binnenlopen kennen ze. In zijn fotoproject ”Licht in de Kerk” probeert hij het licht maximaal te vangen. Onlangs liet hij een aantal van zijn foto’s zien op een tentoonstelling in De Lier, en het is de bedoeling dat er nog meer exposities volgen. Een en ander moet uitmonden in een boek met dezelfde titel, ”Licht in de Kerk”. Hierin combineert Vermeer „iconische foto’s” met „persoonlijke verhalen van gelovigen, bewoners en voorbijgangers”.
De expositie in De Lier had nog een specifiek thema: ”Oosting”. Dit begrip houdt in dat de (rooms-katholieke) kerken richting het oosten werden gebouwd, waar de heilige stad Jeruzalem ligt. „Daarnaast werd de opkomende zon gezien als een symbool van Christus, het Licht van de wereld.”
Op deze pagina’s vijf foto’s uit het werk van Vermeer.