Economie
Hermès tot nu toe geen last van malaise luxemarkt, voert omzet op

De verkoop van dure tassen, sjaals, sieraden en andere accessoires heeft modebedrijf Hermès opnieuw meer opgeleverd. In tegenstelling tot branchegenoten lijkt het Franse concern minder last te hebben van een afnemende vraag naar dure spullen.

ANP

Hermès maakt onder meer de peperdure Birkin-tassen die minstens 10.000 dollar (omgerekend bijna 9300 euro) kosten en richt zich met name op de allerrijkste klanten. Hun uitgavenpatroon schommelt minder dan dat van andere mensen. Het bedrijf profiteert ook van lange wachtlijsten voor zijn meest gewilde handtassen.

De omzet van Hermès was in het derde kwartaal 11,3 procent hoger dan een jaar eerder, tegen constante wisselkoersen. Vorig kwartaal ging de omzet ook al omhoog, terwijl de verkopen bij Louis Vuitton-eigenaar LVMH en Gucci-moederbedrijf Kering de laatste tijd zijn ingezakt.

De verkopen van Hermès in Europa, Japan en Noord- en Zuid-Amerika waren allemaal hoger dan analisten hadden voorspeld. Alleen in China viel de omzetgroei van 1 procent lager uit dan verwacht.

Bij alle divisies ging de omzet van Hermès omhoog, behalve bij de verkoop van horloges. Die daalde met ruim 18 procent.

Branchegenoot LVMH zag de omzet het afgelopen kwartaal voor het eerst sinds de coronapandemie dalen, door zwakke verkopen in Japan en China. Kering heeft gewaarschuwd dat de jaarwinst waarschijnlijk zal dalen tot het laagste niveau sinds 2016. Ook dat bedrijf kampt met een afnemende vraag uit China.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer