Werkgevers Doetinchem helpen bij signaleren geldstress
In Doetinchem heeft samenwerkingsverband De Rondkomers de missie om inwoners te ondersteunen bij financiële zorgen. Ook werkgevers zien in wat zij daarin kunnen betekenen.
„Wij zijn een sociale organisatie, ook voor de medewerkers. Zij kunnen hier altijd binnenwandelen als ze ergens mee zitten. Of het nu gaat om cliënten of om iets in de privésfeer, maar ook bijvoorbeeld om geldzaken.” Aan het woord is directeur Astrid Wenneker van thuiszorgorganisatie Sientje.
Ze vertelt hoe lastig mensen het vinden om met geldzorgen voor de dag te komen: „Een medewerkster stond een keer met tranen in haar ogen bij mijn bureau. Ze kon de huur niet meer betalen. Ze schaamde zich heel erg. Ik heb de huur voorgeschoten en telkens een bedrag van het salaris ingehouden. Dat voorkwam dat ze haar huis uit moest.”
Medewerkers in zo’n zelfde situatie kan Wenneker tegenwoordig doorverwijzen naar De Rondkomers: de Doetinchemse aanpak om het taboe op geldzorgen te doorbreken en inwoners te ondersteunen bij financiële zorgen. Aan het samenwerkingsverband in de Achterhoek doen onder meer gemeente, welzijnsorganisaties, woningcorporatie Sité, de Rabobank en uitkeringsinstantie Laborijn mee.
Sinds kort is Wenneker ambassadeur van het initiatief. Haar invloed reikt verder dan haar eigen personeel, zegt ze: „Mijn medewerkers komen dagelijks bij ruim 800 cliënten in Doetinchem. Het zou mooi zijn als de thuiszorg bij de cliënt een balletje kan opgooien over rondkomen. De Rondkomers gaan samen met mensen om tafel om het huishoudboekje weer op orde te krijgen en te kijken wat er moet gebeuren om niet weer in de problemen te komen.”
De Rondkomers gaan samen met mensen om tafel om het huishoudboekje weer op orde te krijgen - Astrid Wenneker, directeur Sientje Thuiszorg
Drempel
Net zoals bij Sientje hebben De Rondkomers in het afgelopen jaar bij verschillende andere werkgevers en bedrijvennetwerken een ingang gevonden. Daar kregen zowel management als personeel de diensten gepresenteerd. Want de drempel om hulp te zoeken bij geldstress is vaak enorm hoog; een naaste –zoals een familielid, kennis of collega– kan een zetje in de goede richting geven.
„Werkgevers denken nog vaak dat geldproblemen of schulden niet bij hun personeel voorkomen”, zegt coördinator Jacqueline Könning. „Terwijl onderzoeken laten zien dat 60 procent van de mensen met geldzorgen een baan heeft. Maar uit schaamte vertellen ze niets aan hun werkgever. Een signaal van geldstress kan het niet meebetalen aan een cadeau voor een collega zijn.”
Zo kwamen al verschillende mensen bij Könning terecht. „Soms helpen we met een budgetoverzicht, soms met meer. Zo schakelde een familiebedrijf ons in, omdat een zieke medewerker uit dienst zou gaan. Deze werkgever wilde de werknemer niet zomaar aan zijn lot overlaten. De Rondkomers heeft toen de werknemer ondersteuning geboden.”
Wie aanklopt, wordt gratis geholpen. De aangesloten organisaties leveren kosteloos de nodige man- en vrouwkracht. De Rondkomers zijn echter geen uitvoeringsdienst, maar een samenwerkingsverband. Zo blijft de schuldhulpverlening de taak van de gemeente. „Wij nemen iemand mee aan de hand bij alle acties die nodig zijn. Tussen onze partners zijn de lijntjes kort.”
Aanmelden bij De Rondkomers moet laagdrempelig zijn. Via sociale media kunnen mensen een vraag stellen. Rond Wereldarmoededag –op 17 oktober– zijn De Rondkomers op diverse plaatsen in Doetinchem te vinden; op dinsdag op de warenmarkt met een koffiekar en een ‘huiskamer’. Könning: „Dat levert verrassende gesprekken op.”
Energienota’s
„Vaak wachten mensen te lang om zich te melden, maar mede door de energiecrisis is daar een kentering in gekomen”, constateert Dagmar Jansen, sociaal werker in een van de wijkteams van Doetinchem. „Veel mensen zaten met die hoge energienota’s. Het was nog nooit zo eenvoudig om het onderwerp rondkomen aan de lunchtafel of op een verjaardag te bespreken.”
Maar werkenden zijn een moeilijke doelgroep om te bereiken, vervolgt ze. „Leidinggevenden en hr-mensen zijn vaak terughoudend om de privéwereld van werknemers te betreden. Ze vinden het lastig om te vragen of de betreffende collega wel financieel fit is. Ik ben geen maatschappelijk werker, zeggen ze dan. Begrijpelijk. De Rondkomers maken het makkelijk voor werkgevers en pakt de geldstress aan. Ik help nu mensen al in een vroeg stadium.”
Het ergste wat je kunt doen bij mensen met geldzorgen, is hen van het kastje naar de muur sturen - Dagmar Jansen, sociaal werker
Het totaalplaatje dat De Rondkomers bieden, is volgens Jansen onmisbaar voor succes. „Het ergste wat je kunt doen bij mensen met geldzorgen, is hen van het kastje naar de muur sturen: zonder echt te helpen van de een naar de ander. Het is al zwaar genoeg om te vertellen dat je met geldzorgen kampt. Door de stress hebben ze geen ruimte meer in hun hoofd om rustig na te denken en zijn ze heel kwetsbaar. Het gebeurt wel dat iemand dan de afspraak met mij afzegt. Maar ik weet dat ik moet volhouden en dat veel problemen kunnen meespelen.”
Wanneer het samenwerkingsverband toch moeten doorverwijzen, zorgt het voor een „warme overdracht”, verzekert Jansen. Toen een werknemer over wie De Rondkomers zich hadden ontfermd, verhuisde naar een andere woonplaats, legden ze contact met de desbetreffende gemeente om de hulpverlening daar in gang te zetten.
Om het beladen onderwerp bespreekbaar te maken, kwamen De Rondkomers met de gesprekskaartenset ”Poenproat”. Een greep uit de stapel: Lenen bij familie of bij de bank? Wie heeft er meer abonnementen: jij of ik? Van welke maandelijkse kostenpost baal je en hoe zou je deze kunnen veranderen? Könning: „Werkgevers krijgen Poenproat om bijvoorbeeld in de kantine te leggen. Zo houd je het luchtig en laagdrempelig.”