Een zieke werknemer van Rensa Family Company in Doetinchem, dienstverlener binnen de installatiebranche, bleek geldzorgen te hebben. Verzuimspecialist Inge Hollander (46) vertelt wat de werkgever hierin heeft betekend.
„Rensa Family Company is verantwoordelijk voor rond de 1500 werknemers in Nederland. Als werkgever willen we goed zorgen voor onze werknemers en doen we veel aan preventie van lichamelijke en mentale klachten om ziekteverzuim te voorkomen. Maar we hadden weinig oog voor de financiële gezondheid van mensen. Er kan zo veel spelen waar een werkgever geen weet van kan hebben.
Dat bleek wel vorig jaar zomer. Ik was bezig met het ziekteverzuim van een van onze medewerkers. Deze man was al geruime tijd ziek gemeld; we hadden al verscheidene gesprekken gehad. We hadden het vermoeden dat in het privéleven van deze persoon ook geldzorgen speelden en hij weleens meer hulp nodig zou moeten krijgen dan alleen begeleiding bij re-integratie op zijn werk.
We kwamen toen juist in gesprek met De Rondkomers, een samenwerkingsverband in Doetinchem van diverse organisaties om samen geldzorgen van inwoners aan te pakken. Zij benaderden ons als grote werkgever in deze regio.
De Rondkomers heeft met deze medewerker een gesprek gehad en keek breder: niet alleen naar het huishoudboekje, maar ook naar andere hulp. Het bleek dat hij thuiszorg nodig had en bijvoorbeeld recht had op tegemoetkomingen. De Rondkomers wist ook bij welke overheidsloketten hij moest zijn.
Als werknemers uit zichzelf niet aangeven dat ze geldzorgen hebben, is het lastig om te helpen. Toch willen we dat ze aan de bel trekken. We proberen een cultuur na te streven waarin mensen zorgen durven te bespreken. Daarvoor is een goede band met collega’s belangrijk en de erkenning dat mensen nu eenmaal in lastige situaties terecht kunnen komen. Dan moeten ze niet het gevoel hebben dat het raar is om hulp te vragen.
Dat vraagt best wat: goed kunnen luisteren zonder oordeel, invoelingsvermogen, de juiste vragen stellen, de weg wijzen naar hulporganisaties.
Om op een laagdrempelige manier rondkomen onder de aandacht te brengen, hebben we op diverse afdelingen in het bedrijf presentaties gegeven voor medewerkers. We gaven eenvoudige tips mee zoals: ga in de supermarkt door de knieën, onder in het schap liggen vaak goedkopere producten. Medewerkers hebben verder met elkaar besproken waar ze op letten bij financiële keuzes. Dat kan hen stimuleren om ook elkaar te helpen en kweekt meer saamhorigheid.”