Economie
Rotterdamse rederij plaatst zeilen op gastanker om duurzaamheid

Rederij Anthony Veder plaatst naar eigen zeggen als eerste ter wereld zeilen op een schip dat gas vervoert. Door de windaandrijving is minder brandstof nodig en hierdoor is het volgens het Rotterdamse bedrijf een duurzame oplossing voor de scheepvaart.

ANP

Op de voorkant van de tanker Coral Patula zijn twee grote zeilen geplaatst. Die zijn een aanvulling op de fossiele brandstof waarop de schepen varen en worden alleen gebruikt als het zorgt voor de juiste voortstuwing van het schip. Als het schip niet op die wind vaart, gaan de zeilen naar beneden. Hiermee denkt Anthony Veder 5 procent brandstof te besparen en als de condities gunstig zijn kan dat richting de 10 procent besparing gaan. Dat scheelt in de kosten, maar zorgt vooral voor minder uitstoot van broeikasgassen.

Het is bijzonder dat dit op een gastanker gebeurt, volgens een woordvoerster van Anthony Veder. Er is veel techniek aan boord van zo’n schip, waardoor het een gecompliceerder schip is dan bijvoorbeeld een containerschip. „Het is een soort drijvende fabriek”, legt ze uit.

Een andere gastanker van Anthony Veder krijgt binnenkort ook zeilen. Als de rederij tevreden is met de resultaten kan het ook op andere schepen zeilen gaan plaatsen. In totaal heeft Anthony Veder wereldwijd 28 schepen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer