In vijf jaar tijd is een kwart van de schoenenwinkels verdwenen, blijkt uit de Schoenenbranche Marktmonitor 2024 van onderzoeksbureau Marktdata.nl. Die trend lijkt zich voort te zetten. „Een schoenenzaak moet onderscheidend zijn om te overleven.”
Schoenenverkoper Jeffrey van Mourik ziet dat mensen bereid zijn om steeds grotere afstanden af te leggen om naar zijn winkel in Sliedrecht komen. Dat komt doordat een groeiend aantal schoenenzaken de deuren sluit. En de winkels die er nog zijn, doen het steeds vaker met een uitgedund assortiment.
Van Mourik heeft daar wel een verklaring voor. Hij merkt dat een toenemend aantal ondernemers als gevolg van de dalende verkoopcijfers minder inkoopt. „Daardoor vindt de klant vaak niet de schoenen die hij of zij wil en koopt dus niets. Als gevolg hiervan koopt de eigenaar van een schoenenwinkel de keer erop nog minder in. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.”
Winkels die minder gaan inkopen, beknibbelen het vaakst op schoeisel voor kinderen, weet Van Mourik. En de kinderenschoenen die nog wel worden verkocht, zijn meestal sneakers. „Klanten die op zoek zijn naar een breed assortiment luxere kinderschoenen die geschikt zijn om op zondag te dragen, komen daarom bij ons terecht. Ik heb inmiddels zelfs meerdere mensen uit de regio Arnhem in ons klantenbestand.”
Action
Volgens Jan Meerman, directeur van brancheorganisatie INretail, hebben schoenenwinkels het niet zozeer moeilijk doordat de consument minder schoeisel koopt. „De klant koopt evenveel schoenen als voorheen, alleen stapt hij minder vaak een traditionele winkel binnen.”
Daar heeft Meerman drie verklaringen voor. In de eerste plaats koopt de consument steeds vaker online. Daarnaast ziet hij dat de sneaker aan populariteit wint. „Ik denk dat wel 80 procent van de mensen op dat type schoenen loopt. Je kunt ze makkelijk in een sportzaak kopen of zelfs in winkels als Kruidvat en Action. De klant hoeft hierdoor niet meer bij een schoenenwinkel te gaan kijken.”
Ten derde wijst Meerman op de ontwikkeling dat steeds meer modezaken schoenen verkopen, ook de luxere varianten. „De consument stelt het op prijs als hij bij een nieuwe spijkerbroek meteen bijpassend schoeisel kan kopen. Daar speelt een groeiend aantal ondernemers in de modebranche handig op in. Hierdoor zien schoenenwinkels de concurrentie toenemen.”
Extra stap
Meerman denkt dat schoenenwinkels het door deze trends nog moeilijker gaan krijgen de komende jaren. Wat kunnen ze doen om te overleven? Volgens hem moet een schoenenverkoper meer dan ooit nadenken over de vraag hoe hij de consument kan verleiden om zijn winkel binnen te stappen. „Het komt erop aan om onderscheidend te zijn.”
Dat kan op verschillende manieren. Zo kan een schoenenzaak voor een bijzondere sfeer in de winkel zorgen. Dat trekt mensen, stelt Meerman. Daarnaast kan een ondernemer zijn assortiment uitbreiden. „Alleen hard werken is niet meer voldoende. Als je blijft doen wat je deed, krijg je nu niet meer wat je kreeg. Een schoenenverkoper zal een stap extra moeten doen om de consument naar binnen te lokken.”
„Als je als schoenenverkoper blijft doen wat je deed, krijg je nu niet meer wat je kreeg” - Jan Meerman, directeur INretail
Kunstboom
Zet Van Mourik zo’n extra stap? Ja, hij doet er zelfs meerdere. Zo heeft hij op de bovenste verdieping van zijn 700 vierkante meter tellende pand altijd afgeprijsde schoenen staan. Daarnaast verkoopt Van Mourik ook kleine en grote maten voor volwassenen. „Vrouwen kunnen hier al vanaf maat 33 terecht; voor heren verkopen we tot en met maat 50.”
Daarbij heeft Van Mourik aandacht besteed aan het interieur. Zijn winkel bestaat 112 jaar en dat wil hij laten merken. Zo hangen er oude lampen in zijn zaak en staat er een ouderwetse kassa. Er is zelfs een kunstboom in het pand terug te vinden. „Mensen zijn positief verrast als ze voor het eerst binnenstappen.”
En meer verkopen dan alleen schoenen? Van Mourik verkoopt ook tassen en sokken, maar daar wil hij het bij laten. „De klant komt hier graag omdat we veel van schoenen weten en gericht advies kunnen geven. Dat wil ik zo houden. Daarom houd ik mezelf altijd voor: schoenmaker, houd je bij je leest.”