EconomieZondagswerk
Wieko staat zo’n zeven rustdagen per jaar op een rustplaats ver weg  

Zo’n zes à zeven zondagen per jaar zit Wieko Reuvers (52) niet in de kerk, maar in zijn vrachtwagen, ergens op een parkeerplaats ver weg in het buitenland. „Ik vind het jammer dat er weinig tijd overblijft voor taken binnen mijn kerkelijke gemeente en het evangelisatiewerk via stichting Truckplus.”

19 August 2024 07:21Gewijzigd op 19 August 2024 14:21
Wieko Reuvers rijdt met een autotransporter door heel Europa om pechauto’s op te halen en vervangend vervoer te brengen. beeld André Dorst
Wieko Reuvers rijdt met een autotransporter door heel Europa om pechauto’s op te halen en vervangend vervoer te brengen. beeld André Dorst

Reuvers is buitenlandchauffeur bij Logicx Mobiliteit BV in Apeldoorn. Dit bedrijf verzorgt onder andere de repatriëring van gestrande voertuigen voor de ANWB. Ook brengen de autotransporters vervangende voertuigen op alle ANWB-steunpunten in heel Europa. Zo is er bij uitval van een personenauto redelijk snel een vervangend voertuig ter plaatse en kan het pechvoertuig worden opgehaald.

Op maandagmorgen vroeg vertrekt Reuvers met soms wel acht auto’s die als vervangend vervoer dienen. Hij rijdt naar de plek waar een lid van de ANWB pech heeft gekregen. Als er een grote reparatie nodig is, krijgt het ANWB-lid een andere auto en neemt Reuvers de kapotte wagen mee. In het hoogseizoen zijn er 6000 vervangende vervoersmiddelen nodig om alle klanten te kunnen helpen.

In de meeste weken lukt het Reuvers om op vrijdagavond weer terug te zijn in zijn woonplaats Lelystad. Een enkele keer wordt het zaterdag. Verder heeft Reuvers de afspraak met zijn werkgever dat hij in ieder geval vijf zondagen per jaar werkt. „De rest in overleg.”

Het noodweer vorig jaar juli bij het Gardameer in het noorden van Italië was een voorbeeld van zo’n overleggeval. Door hagelstenen zo groot als tennisballen raakten meer dan duizend auto’s van vakantiegangers total loss. „Iedereen werd gevraagd om te helpen. Alle collega’s hebben hun vrachtwagen vol met vervangende voertuigen geladen en zijn die kant opgegaan. Ik ook. Het betekende wel dat ik de zondag niet thuis zou zijn, maar hier was nood.”

Sowieso vindt Reuvers dat het uitmaakt om welke reden je op zondag moet werken. „Met mijn beroep help ik mensen die in de problemen zitten. Dat is anders dan dat je op de rustdag bijvoorbeeld in een pretpark werkt.”

„Met mijn beroep help ik mensen die in de problemen zitten; dat is anders dan dat je op de rustdag bijvoorbeeld in een pretpark werkt” - Wieko Reuvers, buitenlandchauffeur

Wieko Reuvers schrijft, componeert en zingt christelijke liederen. beeld André Dorst

Het scheelt ook dat in veel Europese landen op zondag een wettelijk rijverbod geldt voor vrachtwagens. Dat betekent dat je als vrachtwagenchauffeur in landen zoals Duitsland, Frankrijk, Italië, Zwitserland en Oostenrijk verplicht de truck moet parkeren op zondag. Dat je ook in Nederland minder vrachtauto’s op de weg ziet, is het gevolg van een afspraak tussen werkgevers en werknemers om in principe op zondag geen arbeid te verrichten.

Mede door het rijverbod staat Reuvers in principe altijd stil als hij op zondag met zijn vrachtwagen in het buitenland is. „In een land als Roemenië mag je wel rijden, maar dan kom ik knel te zitten met de arbeids- en rijtijdenwet in de week daarop. Dan sta ik liever op zondag stil, om zo ook de rustdag in ere te kunnen houden.”

Voordat Reuvers bij Logicx Mobiliteit werkte, reed hij meer dan tien jaar op de stadsbus in Utrecht. Toen moest hij achttien zondagen per jaar werken. „Daar had ik op principieel vlak geen moeite mee, want ik vervoerde bijvoorbeeld ook verplegend personeel van het ziekenhuis. Die moeten op zondag ook op hun werk komen.”

Hoewel Reuvers nu dus minder zondagen per jaar werkt, zou hij liever werk gaan doen waardoor het helemaal niet meer hoeft. „Ons jongste kind is nu negentien jaar. Mocht hij over een aantal jaar op zichzelf gaan wonen, dan wil ik mijn vrouw niet alleen laten zitten in het weekend.” Hij zou in dat geval ook meer tijd hebben voor Truckplus, ook wel de Stichting Chauffeurs Evangelisatieteam Holland geheten. Daar is hij sinds kort secretaris van.

Daarnaast zou Reuvers het fijn vinden als hij meer kan betekenen in zijn kerkelijke gemeente, de evangelische gemeente Lelystad. Gemiddeld eenmaal in de zes à zeven weken gaat hij daar op zondag voor. „Daar bereid ik me altijd op voor als ik ergens met mijn vrachtwagen stilsta op een parkeerplaats. Dan kan ik in alle rust de Bijbel lezen en onderzoeken.”

De evangelische gemeente Lelystad is klein. Ze telt ongeveer dertig leden. „Het zijn vooral oudere mensen, we hebben slechts één gezin met jonge kinderen in de kerk. Ik zou graag doordeweeks meer bezoeken afleggen aan oudere gemeenteleden, van wie sommigen eenzaam zijn. Maar als internationaal vrachtwagenchauffeur is dat niet te doen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer