EconomieSerie Winkelstraat 3.0
Een boerderijwinkel, maar dan midden in de grote stad

Gezond voedsel van de boeren uit de regio naar de consument brengen. Dat is het doel van Jeroen Stegeman van VersLokaal De Buurman. „Mensen willen echt eten op hun bord.”

Interieur van VersLokaal De Buurman in Zwolle. beeld RD, André Dorst 
Interieur van VersLokaal De Buurman in Zwolle. beeld RD, André Dorst 

De vestiging aan de Campherbeeklaan in Zwolle staat aan een gezellig straatje. Links zit een drogisterij, rechts een snackbar. Met name het contrast met dat laatste bedrijf is enorm. Kroketten en frikandellen verkoopt De Buurman niet, wel verse groenten, fruit, kaas, vlees, salades en sappen. Wie in de winkel rondloopt ziet kleurrijke schappen en ruikt op elke plek een andere geur.

Het gaat goed met de zaken, vertelt Stegeman enthousiast. „Vroeger zat er een traditionele groentewinkel in dit pand. Die liep niet, maar bij ons loopt het storm.”

Mandarijnen

Dat komt volgens hem door het complete aanbod van gezonde producten. Die komen bijna allemaal van boerderijen uit de omgeving van Zwolle. Bijna allemaal, want koffie en mandarijnen worden daar niet verbouwd. „Die kopen we bij betrouwbare partijen in het buitenland, zodat de gewone mensen daar ervan profiteren.”

Eigenaar Jeroen Stegeman in zijn winkel. beeld RD, André Dorst 
De Buurman heeft een uitgebreid assortiment salades. beeld RD, André Dorst 

Voordat hij ondernemer werd, werkte Stegeman bij een supermarktbedrijf. „Daar heb ik een aantal goede en tal van minder goede dingen gezien. Het draait er vooral om geld. Er worden heel veel ongezonde producten verkocht.”

„In de supermarkt draait het vooral om geld” - Jeroen Stegeman, eigenaar VersLokaal De Buurman

Dat wil ik niet langer, bedacht Stegeman. „Mensen willen echt eten op hun bord. Daarom ben ik voor mezelf begonnen. De Buurman is een soort boerderijwinkel, maar dan met een completer aanbod. En met extra’s zoals maaltijdboxen en bedrijfslunches. Ons bedrijf wil tegenwicht bieden aan de stroom van ongezond voedsel die over consumenten wordt uitgestort. Steeds meer mensen zijn daarin geïnteresseerd.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer