EconomieDe Zaak
Streekproduct trekt Betuwenaar naar  De Verschzaak Ochten

„Ik denk dat er weinig plekken in de Betuwe zijn waar meer streekproducten worden verkocht dan bij ons.” En blijkbaar werkt dat concept, want de klanten weten De Verschzaak in Ochten goed te vinden. En het andere geheim?  „Mensen moeten geen pijn in hun portemonnee krijgen.”

Gert Janssen
Eigenaar Gijsbert Vroegindeweij van De Verschzaak in Ochten: „Klanten komen soms voor een bakje aardbeien vanuit Rhenen naar Ochten.” beeld VidiPhoto
Eigenaar Gijsbert Vroegindeweij van De Verschzaak in Ochten: „Klanten komen soms voor een bakje aardbeien vanuit Rhenen naar Ochten.” beeld VidiPhoto

Boodschappen doen in supermarkten is de afgelopen jaren flink duurder geworden. En dat geeft speciaalzaken een extra duwtje in de rug. „Natuurlijk zijn ook voor ons de prijzen gestegen, maar het lijkt erop dat we met veel producten de concurrentie prima aan kunnen.” Het belangrijkste onderscheid tussen supermarkten en De Verschzaak in het Betuwse Ochten vormt misschien wel de versheid, kwaliteit en eigenheid van het aanbod. De consument kan er groente, fruit, kaas en zuivel uit de Betuwe kopen. Eigenaar is de 28-jarige Gijsbert Vroegindeweij. „Samen met mijn vrouw Erika heb ik deze winkel opgezet.”

Al op elfjarige leeftijd verdiende hij zijn zakgeld met plukken van fruit. „Tijdens mijn opleiding bij de HAS, Hogere Agrarische School, in Den Bosch heb ik onderzocht hoe je een bedrijf begint. Voor verkoop van streekproducten –mijn passie– bleek online maar een kleine markt. Maar ik zocht wel naar een mogelijkheid om lokaal geteelde producten bij de consument in de regio te brengen.”

Het succes van de winkel is volgens de eigenaar te danken aan een grote keuze aan streekproducten tegen een betaalbare prijs. beeld VidiPhoto

Hij vervolgt: „De Wageningen Universiteit & Research heeft ooit onderzoek gedaan naar de redenen waarom mensen geen boodschappen doen bij boerderijwinkels. De belangrijkste reden blijkt de afstand te zijn. Deze plek aan de rand van Ochten kwam in 2017 vrij, nog tijdens het afronden van mijn studie.” Voordat hij aan de slag ging, heeft hij samen met Erika honderden winkels bezocht en daar goede ideeën opgedaan.

Met een uitgewerkt plan wist de toen 21 jaar oude Gijsbert zonder al te veel problemen financiering los te krijgen bij de bank. „Na zes jaar kunnen we zeggen dat er een flinke markt is voor een winkel zoals die van ons.”

Drukke brug

„Ik verbaas me erover dat mensen uit bijvoorbeeld Rhenen de drukke Rijnbrug oversteken om hier een bakje aardbeien te halen. Veel jonge gezinnen komen hier als klant. Ouderen volgen dan vanzelf. En voor kinderen is er een speelhoek en staat er een grote speeltractor voor de deur. Daarnaast creëren we in de winkel een bepaalde rust. Deze oude boerderij moet een fijne en warme plek zijn om te shoppen.”

„Deze oude boerderij moet een fijne en warme plek zijn om te shoppen” - Gijsbert Vroegindeweij, eigenaar De Verschzaak

Gijsbert runt de zaak samen met zijn vrouw en tien medewerkers. „Erika en ik vullen elkaar goed aan. Zij is het zorgzame type van ons tweeën, begaan met de medewerkers en klanten. Zonder haar hadden we dit niet bereikt.”

Succesformule

De succesformule van het Betuwse winkeltje bestaat uit verschillende componenten, denkt de jonge ondernemer. „Hier staan mooie producten voor een betaalbare prijs. Ik maak het me wel lastig door zelf veilingen, grossiers en telers te bezoeken voor de beste en betaalbare spullen. Je moet het eerst zelf zien en proeven. Dat is, denk ik, waarmee wij ons onderscheiden van de grote supermarkten. En je moet het verhaal achter het product kennen. Dan weet ik zeker dat ik bijvoorbeeld de lekkerste druiven verkoop. Blijkbaar wordt dat gewaardeerd, anders was onze omzet vorig jaar niet met 40 procent gestegen.”

Dankzij de populariteit van de winkel heeft Vroegindeweij geen moeite om aan voldoende personeel te komen. „Dit is het mooiste beroep dat er is. Er is niks gezelliger dan om hier bezig te zijn. Direct contact met klanten, goede sfeer en je werkt op normale tijden. Kennis van producten krijg je vanzelf.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
De Zaak

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer