Met hoge verkoopcijfers breekt het Amerikaanse schoenenmerk Crocs record na record. Wat verklaart de populariteit van de rubberen klompschoen?
In de winkel zijn ze niet aan te slepen, zo gewild zijn crocs: de schuimrubberen klompen van het Amerikaanse bedrijf Crocs. Jaar na jaar meldt het schoenenbedrijf omzetrecords. Uit de nieuwste kwartaalcijfers van Crocs, die donderdag verschenen, blijkt opnieuw hoe goed de verkoop draait.
Zo is de wereldwijde verkoop van crocs in het tweede kwartaal van 2024 met bijna 10 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar gestegen tot 914 miljoen dollar (846 miljoen euro).
Het bedrijf verwacht in de rest van het jaar verder te groeien. Uiteindelijk denkt de schoenenfabrikant 3 tot 5 procent boven de omzet van 2023 uit te komen, die toen 3,6 miljard dollar bedroeg. Ten opzichte van 2021 was dat een groei van maar liefst 54 procent.
Sinds de start in 2002 weet Crocs met succes een sterk en eigenzinnig merk te vermarkten. De kleurrijke klompschoen voor vrouwen-, mannen- en kindervoeten is in tientallen prints verkrijgbaar. Per jaar gaan er zo’n 150 miljoen paar crocs over de toonbank.
Vanwege de antislipzool, het draaggemak en het makkelijk schoon te maken materiaal, omarmden zorgmedewerkers al vrij vlot de foamschoen. Alle schoenen van Crocs worden namelijk gemaakt van croslite, een rubbersoort met antibacteriële- en antitranspiratie-eigenschappen. Het materiaal voelt zacht aan en is tegelijk sterk. Met nog geen 300 gram per paar behoren crocs tot de lichtgewichten in de schoenenwereld.
De praktische en comfortabele schoen kreeg miljoenen fans. Menig ouder vindt hem ideaal voor buitenspelende kinderen. Peuters kunnen crocs zelf aan- en uittrekken. Modderpoelen zijn geen punt: even afspoelen onder de kraan en de crocs zijn weer schoon.
Maar er zijn maar weinig schoenenmerken die zoveel tegengestelde reacties oproepen als crocs: je vindt ze geweldig of foeilelijk. Mensen die er niet over peinzen om de schoenen aan te trekken, vinden ze lomp en gruwen van het kunststof. Hoewel Crocs eerst gold als het ‘lelijke eendje’ in de modewereld is het merk inmiddels uitgegroeid tot een icoon.
Vanaf 2009 zat het bedrijf een paar jaar in een dal. Crocs wist hier net voor het uitbreken van de coronacrisis uit te komen. Tien jaar later passeerde de jaaromzet van de schoenenmaker de eerste miljard dollar. De wereldwijde pandemie die volgde in 2020 legde het bedrijf bepaald geen windeieren. Doordat mensen massaal gingen thuiswerken en hun vrije tijd voornamelijk thuis doorbrachten, schaften nog meer mensen crocs aan. Commercieel gezien was 2021 een topjaar; toen verdubbelde de omzet in een jaar tijd bijna geheel.
Geheim
Het geheim achter de ”booming business”? Volgens topman Andrew Rees is dat casualization: vrije tijd wordt steeds belangrijker voor mensen. Dat is terug te zien in hoe mensen zich kleden. Nette kleding maakt steeds meer plaats voor comfortabele vrijetijdskleding, niet alleen op straat, maar ook bij formelere gelegenheden en op het werk. Die trend was voor coronatijd al ingezet en zal zich de komende jaren verder doorzetten, denken mode-experts.
„Het is een misverstand dat schoenen die lekker lopen, ook goed voor je voeten zijn” - Sepp Mortelmans, podotherapeut
Hip of lelijk, over smaak valt niet te twisten, zo luidt een bekende uitdrukking. Maar een ander verhaal is gezondheid. Crocs kunnen namelijk voetproblemen veroorzaken, zeggen voetspecialisten. Die signaleert bijvoorbeeld de praktijk RondOm Podotherapeuten –met landelijk 250 locaties– met name bij verzorgenden die veel moeten lopen tijdens hun werk. „Het is een misverstand dat schoenen die lekker lopen, ook goed voor je voeten zijn”, zegt podotherapeut Sepp Mortelmans op de website van de praktijk. Crocs mogen dan aangenaam aanvoelen; ze geven geen steun aan de achterkant en ook de steun aan de zijkant is te weinig, aldus Mortelmans.
Daarmee loopt de drager het risico om overbelastingsproblemen te krijgen. „Als je je voet optilt, kan de schoen van je voet afvallen. Op dat moment ga je je voetspiertjes aantrekken, zodat je schoen niet op de grond valt. Daar merk je in het begin niks van, maar op de lange termijn gaat je voet doorzakken en gaan je tenen klauwen.”