Economie

Tuinklomp hip op schoengebied

AMSTERDAM (ANP) - Na de Birkenstocks, de Uggs en de dr. Scholls zijn Crocs het nieuwe ultieme hebbeding op het gebied van schoenen deze zomer. De felgekleurde rubberen tuinklompen met luchtgaten zijn overgewaaid uit Amerika.

6 June 2006 09:04Gewijzigd op 14 November 2020 03:49
AMSTERDAM – Ze heten Crocs, zijn net zo stevig als krokodillen en zetten de trend van lelijk schoeisel triomfantelijk voort. Na de Birkenstocks, de Uggs en de dr. Scholls is de felgekleurde rubberen tuinklomp het nieuwe ultieme hebbeding op het gebied v
AMSTERDAM – Ze heten Crocs, zijn net zo stevig als krokodillen en zetten de trend van lelijk schoeisel triomfantelijk voort. Na de Birkenstocks, de Uggs en de dr. Scholls is de felgekleurde rubberen tuinklomp het nieuwe ultieme hebbeding op het gebied v

Ze heten Crocs, zijn net zo stevig als krokodillen en zetten de trend van lelijk schoeisel triomfantelijk voort. „We kunnen ze niet aangesleept krijgen”, zegt Hans Veldhuizen van RSI, de toonaangevende skateshop in Rotterdam. In Amerika gaan er een miljoen paar per maand over de toonbank, in Nederland moet de echte rage nog komen.

De Crocs zijn omstreden schoenen, want zijn ze nu mooi van lelijkheid of te lelijk om te dragen? Ze zijn in elk geval spraakmakend, want geen paar wordt gekocht zonder discussie vooraf. xx„Je bent toch net een ontsnapte psychiatrische patiëntxx”, lacht Lisanne Hoogewerf als ze in de winkel van RSI een paar felgroene Crocs past.

„Of een nerd die de tuin aan het doen is”, zegt haar vriend. Ze passen allebei een paar en vinden ze maar gek zitten. „Dat is even wennen”, zegt Veldhuizen, „door de warmte vormen ze zich vanzelf naar je voet en dan doe je ze waarschijnlijk nooit meer uit.”

De Crocs zijn zo’n drie jaar geleden op de Amerikaanse markt verschenen als alternatief voor de waterschoen, de kaplaars en de verplegersandaal. Wat begon als een winkeltje van acht man dat op braderieën en jaarmarkten de Crocs verkocht, is uitgegroeid tot een bedrijf dat in twintig landen de schoenen distribueert in zes felle kleuren en overweegt om naar de beurs te gaan.

Ook de Nederlandse consument lijkt niet genoeg te krijgen van lelijk schoeisel. De Uggs, de kokette klomp van dr. Scholls en de stevige stapper met bling-blingjuwelen van Birkenstock lijken het stoffelijk antwoord op de behoefte ons te beschermen. Volgens trendwatcher Li Edelkoort zijn de dreigingen van terrorisme en economische onzekerheid zo groot dat „we ons in onze holen willen terugtrekken.” Comfortabele oerschoenen horen daarbij.

Passen de Crocs ons allemaal? Chef mode van het magazine Glamour, Martien Mellema, vindt enige voorzichtigheid op zijn plaats. „Ik zou gaan voor de meest felle kleuren en de rest van de outfit rustig houden. Met jeans bijvoorbeeld kunnen ze heel leuk staan.”


RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer